
Nog niet zolang geleden tekende Renault de geliefde 5 opnieuw, maar dan als elektrische autootje mét de plannen om volgend jaar in productie te gaan. En ook de Renault 4 krijgt een nieuw leven. In 2025 moet ie komen en dit zijn alvast de eerste beelden. Om nog te verhullen wat de exacte plannen zijn, geeft Renault de nieuwe ‘4’ een Trophy-jasje.
De Renault 4Ever, zoals deze auto graag genoemd wil worden, zal een elektrische crossover zijn. We kunnen aannemen dat die ook leverbaar zal zijn zonder schep, extra wiel en bagagerek op het dak. In Roelofarendsveen zul je die namelijk niet snel nodig hebben. Neemt niet weg dat de Renault 4Ever Trophy er met al deze accessoires erg geinig uitziet.
Waarom toch een offroad-concept?
Renaults conceptontwerpbaas Sandeep Bhambra zegt dat de metaal-look die je op het studiemodel ziet ‘heel dicht bij de productieauto ligt’. Hij zegt dat het ontwerp van de definitieve Renault 4 in principe al helemaal klaar is. Maar waarom dan de productieversie verstoppen in een offroad-jasje? Dat is om de 25e verjaardag van de Renault 4L Trophy te vieren.
De 4L Trophy is een jaarlijkse humanitaire rally door de woestijn van Marokko. Alleen studenten in Renault 4’tjes mogen meedoen aan de rally en het doel is om studiespullen naar scholen te brengen. Elk team moet zo’n 50 kilo aan schoolspullen brengen. De duizenden deelnemers leveren zo’n 80 ton spullen af bij de scholen.
De prijs van de Renault 4Ever Trophy
Qua prijs zal de Renault 4Ever Trophy niet zo goedkoop zijn als hij vriendelijk oogt. Hoewel je zou denken dat hij qua prijs onder de Renault 5 zou zitten, is hij waarschijnlijk duurder. ‘De originele Renault 4 was heel veelzijdig. Dat zal deze ook zijn. Het is een crossover en grotere auto dan de Renault 5. De 5 is een compacte stadsauto. Dat zullen mensen wel begrijpen’, zegt Bhambra.
Volgens Bhambra hoef je niet de originele 4 op het netvlies te hebben om van de nieuwe 4Ever te genieten: ‘We hebben geen retromodel gemaakt. Hij heeft een retronaam en voldoet aan dezelfde behoefte naar veelzijdigheid en ruimte. Er zijn alleen maar wat visuele knipogen naar de 4, zoals de achterkant, de vorm van de derde zijruit, het scherm, de voorvleugels en de grille. Als je de 4 kent, herken je hem hier ook, maar als je hem nog niet kende, vind je hem nog steeds leuk.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Zou Johan Cruyff deze nieuwe SM mooi gevonden hebben?

Deze nieuwe Genesis X Gran Racer VGT heeft ruim 1.500 pk en een gigantische achtervleugel

Had deze Rover TCV het merk van de ondergang kunnen redden?

Toffe SUV van Volkswagen, toch? Helaas is hij niet voor hier gemaakt

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?

Er is een ‘groene’ aandrijflijn die zorgt voor meer fijnstofuitstoot dan een diesel

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)
