
Nog niet zolang geleden tekende Renault de geliefde 5 opnieuw, maar dan als elektrische autootje mét de plannen om volgend jaar in productie te gaan. En ook de Renault 4 krijgt een nieuw leven. In 2025 moet ie komen en dit zijn alvast de eerste beelden. Om nog te verhullen wat de exacte plannen zijn, geeft Renault de nieuwe ‘4’ een Trophy-jasje.
De Renault 4Ever, zoals deze auto graag genoemd wil worden, zal een elektrische crossover zijn. We kunnen aannemen dat die ook leverbaar zal zijn zonder schep, extra wiel en bagagerek op het dak. In Roelofarendsveen zul je die namelijk niet snel nodig hebben. Neemt niet weg dat de Renault 4Ever Trophy er met al deze accessoires erg geinig uitziet.
Waarom toch een offroad-concept?
Renaults conceptontwerpbaas Sandeep Bhambra zegt dat de metaal-look die je op het studiemodel ziet ‘heel dicht bij de productieauto ligt’. Hij zegt dat het ontwerp van de definitieve Renault 4 in principe al helemaal klaar is. Maar waarom dan de productieversie verstoppen in een offroad-jasje? Dat is om de 25e verjaardag van de Renault 4L Trophy te vieren.
De 4L Trophy is een jaarlijkse humanitaire rally door de woestijn van Marokko. Alleen studenten in Renault 4’tjes mogen meedoen aan de rally en het doel is om studiespullen naar scholen te brengen. Elk team moet zo’n 50 kilo aan schoolspullen brengen. De duizenden deelnemers leveren zo’n 80 ton spullen af bij de scholen.
De prijs van de Renault 4Ever Trophy
Qua prijs zal de Renault 4Ever Trophy niet zo goedkoop zijn als hij vriendelijk oogt. Hoewel je zou denken dat hij qua prijs onder de Renault 5 zou zitten, is hij waarschijnlijk duurder. ‘De originele Renault 4 was heel veelzijdig. Dat zal deze ook zijn. Het is een crossover en grotere auto dan de Renault 5. De 5 is een compacte stadsauto. Dat zullen mensen wel begrijpen’, zegt Bhambra.
Volgens Bhambra hoef je niet de originele 4 op het netvlies te hebben om van de nieuwe 4Ever te genieten: ‘We hebben geen retromodel gemaakt. Hij heeft een retronaam en voldoet aan dezelfde behoefte naar veelzijdigheid en ruimte. Er zijn alleen maar wat visuele knipogen naar de 4, zoals de achterkant, de vorm van de derde zijruit, het scherm, de voorvleugels en de grille. Als je de 4 kent, herken je hem hier ook, maar als je hem nog niet kende, vind je hem nog steeds leuk.’
Meer van TopGear


De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Zou Johan Cruyff deze nieuwe SM mooi gevonden hebben?

Deze nieuwe Genesis X Gran Racer VGT heeft ruim 1.500 pk en een gigantische achtervleugel

Had deze Rover TCV het merk van de ondergang kunnen redden?

Toffe SUV van Volkswagen, toch? Helaas is hij niet voor hier gemaakt

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je
