
Nog niet zolang geleden tekende Renault de geliefde 5 opnieuw, maar dan als elektrische autootje mét de plannen om volgend jaar in productie te gaan. En ook de Renault 4 krijgt een nieuw leven. In 2025 moet ie komen en dit zijn alvast de eerste beelden. Om nog te verhullen wat de exacte plannen zijn, geeft Renault de nieuwe ‘4’ een Trophy-jasje.
De Renault 4Ever, zoals deze auto graag genoemd wil worden, zal een elektrische crossover zijn. We kunnen aannemen dat die ook leverbaar zal zijn zonder schep, extra wiel en bagagerek op het dak. In Roelofarendsveen zul je die namelijk niet snel nodig hebben. Neemt niet weg dat de Renault 4Ever Trophy er met al deze accessoires erg geinig uitziet.
Waarom toch een offroad-concept?
Renaults conceptontwerpbaas Sandeep Bhambra zegt dat de metaal-look die je op het studiemodel ziet ‘heel dicht bij de productieauto ligt’. Hij zegt dat het ontwerp van de definitieve Renault 4 in principe al helemaal klaar is. Maar waarom dan de productieversie verstoppen in een offroad-jasje? Dat is om de 25e verjaardag van de Renault 4L Trophy te vieren.
De 4L Trophy is een jaarlijkse humanitaire rally door de woestijn van Marokko. Alleen studenten in Renault 4’tjes mogen meedoen aan de rally en het doel is om studiespullen naar scholen te brengen. Elk team moet zo’n 50 kilo aan schoolspullen brengen. De duizenden deelnemers leveren zo’n 80 ton spullen af bij de scholen.
De prijs van de Renault 4Ever Trophy
Qua prijs zal de Renault 4Ever Trophy niet zo goedkoop zijn als hij vriendelijk oogt. Hoewel je zou denken dat hij qua prijs onder de Renault 5 zou zitten, is hij waarschijnlijk duurder. ‘De originele Renault 4 was heel veelzijdig. Dat zal deze ook zijn. Het is een crossover en grotere auto dan de Renault 5. De 5 is een compacte stadsauto. Dat zullen mensen wel begrijpen’, zegt Bhambra.
Volgens Bhambra hoef je niet de originele 4 op het netvlies te hebben om van de nieuwe 4Ever te genieten: ‘We hebben geen retromodel gemaakt. Hij heeft een retronaam en voldoet aan dezelfde behoefte naar veelzijdigheid en ruimte. Er zijn alleen maar wat visuele knipogen naar de 4, zoals de achterkant, de vorm van de derde zijruit, het scherm, de voorvleugels en de grille. Als je de 4 kent, herken je hem hier ook, maar als je hem nog niet kende, vind je hem nog steeds leuk.’
Meer van TopGear


Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Zou Johan Cruyff deze nieuwe SM mooi gevonden hebben?

Deze nieuwe Genesis X Gran Racer VGT heeft ruim 1.500 pk en een gigantische achtervleugel

Had deze Rover TCV het merk van de ondergang kunnen redden?

Toffe SUV van Volkswagen, toch? Helaas is hij niet voor hier gemaakt

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie
