
Nog niet zolang geleden tekende Renault de geliefde 5 opnieuw, maar dan als elektrische autootje mét de plannen om volgend jaar in productie te gaan. En ook de Renault 4 krijgt een nieuw leven. In 2025 moet ie komen en dit zijn alvast de eerste beelden. Om nog te verhullen wat de exacte plannen zijn, geeft Renault de nieuwe ‘4’ een Trophy-jasje.
De Renault 4Ever, zoals deze auto graag genoemd wil worden, zal een elektrische crossover zijn. We kunnen aannemen dat die ook leverbaar zal zijn zonder schep, extra wiel en bagagerek op het dak. In Roelofarendsveen zul je die namelijk niet snel nodig hebben. Neemt niet weg dat de Renault 4Ever Trophy er met al deze accessoires erg geinig uitziet.
Waarom toch een offroad-concept?
Renaults conceptontwerpbaas Sandeep Bhambra zegt dat de metaal-look die je op het studiemodel ziet ‘heel dicht bij de productieauto ligt’. Hij zegt dat het ontwerp van de definitieve Renault 4 in principe al helemaal klaar is. Maar waarom dan de productieversie verstoppen in een offroad-jasje? Dat is om de 25e verjaardag van de Renault 4L Trophy te vieren.
De 4L Trophy is een jaarlijkse humanitaire rally door de woestijn van Marokko. Alleen studenten in Renault 4’tjes mogen meedoen aan de rally en het doel is om studiespullen naar scholen te brengen. Elk team moet zo’n 50 kilo aan schoolspullen brengen. De duizenden deelnemers leveren zo’n 80 ton spullen af bij de scholen.
De prijs van de Renault 4Ever Trophy
Qua prijs zal de Renault 4Ever Trophy niet zo goedkoop zijn als hij vriendelijk oogt. Hoewel je zou denken dat hij qua prijs onder de Renault 5 zou zitten, is hij waarschijnlijk duurder. ‘De originele Renault 4 was heel veelzijdig. Dat zal deze ook zijn. Het is een crossover en grotere auto dan de Renault 5. De 5 is een compacte stadsauto. Dat zullen mensen wel begrijpen’, zegt Bhambra.
Volgens Bhambra hoef je niet de originele 4 op het netvlies te hebben om van de nieuwe 4Ever te genieten: ‘We hebben geen retromodel gemaakt. Hij heeft een retronaam en voldoet aan dezelfde behoefte naar veelzijdigheid en ruimte. Er zijn alleen maar wat visuele knipogen naar de 4, zoals de achterkant, de vorm van de derde zijruit, het scherm, de voorvleugels en de grille. Als je de 4 kent, herken je hem hier ook, maar als je hem nog niet kende, vind je hem nog steeds leuk.’
Meer van TopGear


Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Zou Johan Cruyff deze nieuwe SM mooi gevonden hebben?

Deze nieuwe Genesis X Gran Racer VGT heeft ruim 1.500 pk en een gigantische achtervleugel

Had deze Rover TCV het merk van de ondergang kunnen redden?

Toffe SUV van Volkswagen, toch? Helaas is hij niet voor hier gemaakt

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?
