De Renault 5 Turbo 2 staat minder diep in het geheugen gegrift dan het latere Groep B-rallywapen van Peugeot, de 205 T16, maar de R5 Turbo met middenmotor werd desalniettemin een heel bekend gezicht in Europese rally’s, zoals de alomtegenwoordige Ford Escort dat een decennium eerder was. Maar omdat hij Frans was en al een turbo had toen je het turbogat nog kon meten met een zonnewijzer, was ie op de een of andere manier gewoon uiterst cool.
Vanuit het heden kijkend naar 30 jaar geleden is een 1,4-liter motor die 160 pk voortbrengt niet erg indrukwekkend, maar omdat die motor zich achter de stoelen van de R5 bevond en de achterwielen aandreef, plus het feit dat de carrosserie was ontworpen door niemand minder dan Marcello Gandini bij Bertone, was deze kleine haaibaai meer dan de som van zijn delen.
De Renault 5 Turbo 2 volgde op de eerste serie gehomologeerde auto’s en had in plaats van aluminium deuren, achterklep en dak dat alles van mooi ouderwets staal – om de kosten te drukken. De Renault 5 Turbo en Turbo 2 zijn ontegenzeggelijk huzarenstukjes van de auto-industrie van de jaren tachtig. Eigenlijk zouden ze bij iedereen op het wensenlijstje moeten staan.
Zet de zoekcriteria in tussen de bouwjaren 1983 en 1986. Dan word je getrakteerd op prijzen van rond de 80.000 euro. En dat is inderdaad een hoop. Of je kunt gaan voor een Ferrari F430. Middenmotor, exotisch, maar wel veel minder zeldzaam. Best een lastige keuze.
Reacties