De metamorfose van de Delta, van een vierkantige, Italiaanse Golf-rivaal tot een meeslepende WRC-speler, is een belangrijk deel van z’n mythologie. Gedurende een tijdperk waarin rally door het grote publiek aantrekkelijker werd gevonden dan de F1, rinkelden de kassa’s bij Lancia.

De Delta was al een decennium oud toen de Integrale 16V in 1989 z’n debuut maakte op de autoshow van Genève, en hij won z’n meteen z’n eerste rally, die van San Remo. Homologatie vereiste dat er ook versies voor de openbare weg zouden komen.

Hoewel hij naar hedendaagse maatstaven onderbedeeld lijkt, was 215 pk afdoende om deze kopstoot op wielen flink over een b-weg te kunnen jagen, geholpen door een Torsen-differentieel. Het Momo-stuur en de met alcantara afgewerkte Recaro’s fleurden het interieur op, want dat maakte zelfs anno 1993 al een behoorlijk gedateerde indruk.

De snelle Lancia Delta evolueerde enkele keren en de Lancia Delta Integrale EVO 2 was het summum van de vierkante rallyhokken. Aan de betrouwbaarheid zou je het in ieder geval niet merken. Zoals je zou verwachten, verdient alles dat kan verslijten – de rubbers van de ophanging, de remblokken en -schijven, de distributieriem – je volle aandacht.

De waarde van de Lancia Delta Integrale EVO 2 is geëxplodeerd: denk aan 50 tot 70 mille, maar een mooie Edizione Finale kan zelfs het dubbele kosten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)