
Met uitzondering van de SsangYong Actyon moest je, als je een SUV-coupé wilde, aankloppen bij een Duits merk en direct flink je portemonnee trekken. Nu is er ook de Renault Arkana – een heuse coupé-SUV uit Frankrijk.
De Renault Arkana is een c-segmenter (denk aan Mégane) met de door autojournalisten meest bekritiseerde carrosserievorm; een SUV met een onpraktisch aflopende daklijn. De vorm is tevens het bewijs dat de consument eigenwijs is en het journaille niet alwetend is: ze gaan als warme baguettes. Rusland is het eerste land dat de hoge Renault rijdt.
Komt de Renault Arkana naar Nederland?
Na de lancering in het land van de dashcams volgen Azië en ‘andere regio’s’. Renault zegt: ‘Voorlopig is de auto niet voorzien voor Nederland.’ Waarom kiest het merk Rusland voor de lancering van de Arkana? Daar pakte het Franse merk vorig jaar 28 procent marktaandeel met 448.270 auto’s. Een belangrijke markt om tevreden te houden, dus.
Zoals je weet delen Renault en Nissan het bed. Zo is de Renault Kadjar een verbouwde Nissan Qashqai. De vraag is dus of Nissan ook binnen afzienbare tijd komt met een SUV-coupé.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Renault Arkana: 1e rij-indruk

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen
