
Met uitzondering van de SsangYong Actyon moest je, als je een SUV-coupé wilde, aankloppen bij een Duits merk en direct flink je portemonnee trekken. Nu is er ook de Renault Arkana – een heuse coupé-SUV uit Frankrijk.
De Renault Arkana is een c-segmenter (denk aan Mégane) met de door autojournalisten meest bekritiseerde carrosserievorm; een SUV met een onpraktisch aflopende daklijn. De vorm is tevens het bewijs dat de consument eigenwijs is en het journaille niet alwetend is: ze gaan als warme baguettes. Rusland is het eerste land dat de hoge Renault rijdt.
Komt de Renault Arkana naar Nederland?
Na de lancering in het land van de dashcams volgen Azië en ‘andere regio’s’. Renault zegt: ‘Voorlopig is de auto niet voorzien voor Nederland.’ Waarom kiest het merk Rusland voor de lancering van de Arkana? Daar pakte het Franse merk vorig jaar 28 procent marktaandeel met 448.270 auto’s. Een belangrijke markt om tevreden te houden, dus.
Zoals je weet delen Renault en Nissan het bed. Zo is de Renault Kadjar een verbouwde Nissan Qashqai. De vraag is dus of Nissan ook binnen afzienbare tijd komt met een SUV-coupé.
Meer van TopGear


Renault Arkana: 1e rij-indruk

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
