
Met uitzondering van de SsangYong Actyon moest je, als je een SUV-coupé wilde, aankloppen bij een Duits merk en direct flink je portemonnee trekken. Nu is er ook de Renault Arkana – een heuse coupé-SUV uit Frankrijk.
De Renault Arkana is een c-segmenter (denk aan Mégane) met de door autojournalisten meest bekritiseerde carrosserievorm; een SUV met een onpraktisch aflopende daklijn. De vorm is tevens het bewijs dat de consument eigenwijs is en het journaille niet alwetend is: ze gaan als warme baguettes. Rusland is het eerste land dat de hoge Renault rijdt.
Komt de Renault Arkana naar Nederland?
Na de lancering in het land van de dashcams volgen Azië en ‘andere regio’s’. Renault zegt: ‘Voorlopig is de auto niet voorzien voor Nederland.’ Waarom kiest het merk Rusland voor de lancering van de Arkana? Daar pakte het Franse merk vorig jaar 28 procent marktaandeel met 448.270 auto’s. Een belangrijke markt om tevreden te houden, dus.
Zoals je weet delen Renault en Nissan het bed. Zo is de Renault Kadjar een verbouwde Nissan Qashqai. De vraag is dus of Nissan ook binnen afzienbare tijd komt met een SUV-coupé.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Renault Arkana: 1e rij-indruk

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan de politie vanaf nu je auto in de shredder doen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger
