Renault Arkana: 1e rij-indruk

De SUV-coupé vindt zijn weg naar de middenklasse

Foto('s): RenaultRenault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Foto('s): RenaultRenault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Foto('s): RenaultRenault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Foto('s): RenaultRenault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Foto('s): RenaultRenault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Foto('s): RenaultRenault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Foto('s): RenaultRenault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Foto('s): RenaultRenault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Renault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Renault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Renault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Renault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Renault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Renault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Renault Arkana: 1e rij-indruk 2021
Renault Arkana: 1e rij-indruk 2021

TopGear stapt net uit de nieuwe Renault Arkana. In ons volgende nummer (eind juli in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Renault Arkana
Uitvoering: E-Tech 145 RS Line
Locatie: Noord-Brabant
Weersomstandigheden: lauw en druilerig

Wat mag dit wezen?

Renaults nieuwste aanvulling op het SUV-C-segment, de Arkana. Of, zoals ze het zelf zeggen: de eerste SUV-coupé in deze klasse. Gezien bijvoorbeeld de Audi Q3 Sportback en Cupra Formentor weten we niet zeker of we het hiermee eens zijn, maar vooruit.

Hoe is de Renault Arkana ontstaan?

Da’s een bijzonder verhaal. Rusland kreeg namelijk een jaar of drie geleden al een Arkana. Voor Europa ontwikkelde Renault de auto helemaal opnieuw. Meer luxe, geen vierwielaandrijving, zuinige aandrijflijnen, dat soort zaken. De Euro-Arkana rijdt sinds begin dit jaar rond, maar in Nederland verschijnt ie pas in juli. Waarom? Omdat de hybrideversie nu klaar is, en dat is voorlopig de enige die hier wordt gevoerd.

Wat zijn de specs?

De E-Tech-aandrijflijn ken je uit andere Renaults. Hij levert 143 pk, heeft geen stekker en z’n accu is minuscuul – met een paar keer optrekken is ie leeg, maar met een paar keer remmen is ie ook weer vol. Op een gevarieerde route rij je bij lagere snelheden daarom vaak elektrisch.

Kun je achterin zitten bij de Renault Arkana?

Goede vraag. Hij is iets langer dan een Kadjar en de achterbank staat iets gekanteld. Gevolg: een Hollander van 1,83 meter kán achterin zitten, maar het houdt niet echt over. De bagageruimte is oké en heeft een bruikbare dubbele bodem.

Hoe rijdt ie?

Prima: stil, comfortabel maar niet overdreven week. Met de rijmodi pas je de zwaarte van de besturing en de scherpte van de aandrijflijn aan. Hij is energiek, maar niet snel: van 0 naar 100 gaat ie in 10,8 seconden. De Arkana moet het dan ook vooral van z’n stijl hebben. Het interieur zit vol mooie details – zeker in onze RS Line – en de digitale boel is op orde.

Maar wat kost ie?

Hij is er maar in drie uitvoeringen en de goedkoopste, die al aardig rijk is uitgerust, kost 32.390 euro. Onze RS Line-topper kost 37.290 euro. Allerminst gekke bedragen voor deze bijzondere verschijning.

Lees onze volledige rijtest van de Renault Arkana in TopGear Magazine 194 – vanaf 22 juli in de winkel.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken