TopGear reed zojuist de nieuwe Renault Clio. In het volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
 
Testobject: Renault Clio
Uitvoering: Energy TCe 90
Locatie: Florence, Italië
Weersomstandigheden: gewoon zomers! 26 graden, bakkend zonnetje
 
Wat reden we?
De vierde generatie Renault Clio, oftewel de belangrijkste nieuwe Renault in jaren. Dit is de auto die liefhebbers van compacte Fransoosjes bij de 208 en DS3 moet weglokken, en als het aan Renault ligt, ook Polo-rijders achter hun oren moet doen krabben.
 
Beviel het?
Nou, we zullen je zeggen: we reden de instap-Clio, de TCe 90 met een driecilinder turbo-benzinemotor, en nog niet eerder hadden we zo veel pret in een basisversie. Met 90 pk heeft ie een stuk meer vermogen dan andere auto’s aan de onderkant van het b-segment, maar vooral de motorkarakteristiek van het kleintje maakt indruk. De driecilinder loopt feilloos mooi, heeft een fijne hoeveelheid koppel onderin en klinkt lekker rauw als je ‘m echt aan het werk zet. Een toppertje.
 
Nog bijzonderheden?
De nieuwe Clio is 20 procent zuiniger dan de vorige, en 100 kilo lichter. Hij werd ontworpen onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker, die ons ook de schitterende DeZir conceptcar gaf. Dezelfde styling cues zie je terug in de Clio, wat resulteert in een strak getekend autootje. Hij is langer en lager dan z’n voorganger, en je kunt ‘m – geheel volgens de mode – op talloze manieren aankleden en versieren. Als je durft, of mag van je baas.
 
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Voorlopig zijn er alleen de TCe 90 en dCi 90, waarvan het dieseltje door z’n extra koppel toch nog net even wat prettiger rijdt. Er komt ook een 1.2 viercilinder benzinemotor, en – veel belangrijker – een RS, die ergens in 2013 zijn opwachting maakt. De nieuwe Clio staat vanaf 25 oktober bij de dealer. Voor de TCe 90 betaal je 13.990 euro, de diesel is er vanaf 15.990 euro. Bijtelling? Op dit moment vallen beide in de categorie 14 procent, vanaf januari geldt dat alleen nog voor de diesel.
 
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Renaults nieuwe kleintje ziet er bijzonder uit en rijdt wederom erg fijn. Wij zouden alle meeruitvoeringen vergeten, en gewoon lekker genieten van dat heerlijke instappertje met een paar opties erop. Misschien in het zwart met een rood randje.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)