We weten niet hoe jij in de wedstrijd staat, maar wij staan best open voor een moderne Clio V6. En dat ze dan maar de V6-motor van het Alpine F1-team moeten lenen omdat ze geen andere zescilinders hebben, daar kunnen we best mee leven. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze een F1-motor voor een leuk project gebruiken. En anders lenen ze een V6 bij vriendje Nissan. Goed, een nieuwe Clio V6 gaat voorlopig niet gebeuren, dus moet je het maar doen met een bijna nieuwe.

Deze Renault Clio V6 met slechts 8.110 kilometer op de teller staat momenteel te koop in Vianen. Het gaat om een facelift-exemplaar, door intimi ook wel de Phase II genoemd. In 2003 kocht de eerste eigenaar hem in Italië, maar die is duidelijk niet vaak van Palermo naar Venetië gereden. Uiteindelijk vond de Clio een nieuw baasje in Frankrijk. Met nog geen 10.000 kilometer op de teller belandde de auto uiteindelijk in het minstens zo zonnige Vianen.

Wat maakt de Renault Clio V6 zo bijzonder?

Voor wie nog niet snapt waarom we zo’n heisa maken over een Clio van twintig jaar oud die blijkbaar een 6-volt oplader heeft, sta ons toe het even uit te leggen. De Clio V6 is een van de laatste écht knotsgekke uitspattingen van het steeds braver wordende Renault – ze hebben immers Alpine voor het leuke spul. Na de eeuwwisseling merkten ze in Frankrijk op dat er best een zescilinder achterin de Clio paste, en zo werd een van de coolste hete hatchbacks aller tijden geboren. Ja, vroeger kon dat nog.

Bij de ‘Phase 2’ is een aantal dingen verbeterd: er kwam iets meer vermogen, plus een langere wielbasis en verbeterde geometrie van de ophanging. Het vermogen van de Clio V6 is 255 pk en het koppel is 300 Nm. Geen absurde getallen, maar met achterwielaandrijving, alsnog een vrij korte wielbasis en afwijkende gewichtsverdeling is dit gebakje al listig genoeg. De 0-100-tijd moet 5,8 seconden zijn met een topsnelheid van 245 km/u.

Wat kost deze bijna nieuwe Renault Clio V6?

Goedkoop is deze vrijwel nieuwe Renault Clio V6 niet; Autobedrijf Simonis vraagt 96.000 euro voor de blauwe Renault. Het is daarmee het duurste exemplaar van Nederland. Voor zo’n 50.000 euro moet je er eentje kunnen vinden met tien keer zoveel kilometers. De prijs komt door hoe zeldzaam ie is. Qua productieaantal gaat ie ongeveer gelijk op met de Ferrari F40. En dan zijn een hoop exemplaren hopeloos weggeroest, om een lantaarn gevouwen of op een andere manier een paar centimeter korter gereden.

Reacties

  • Rs heeft op 27 oktober 2023 geschreven:

    Bedoel
    Net iets te duur

    Reageer
  • Rs heeft op 27 oktober 2023 geschreven:

    Er iets te duur

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)