
De Renault Clio is recentelijk strakgetrokken. De Clio RS kon natuurlijk niet achterblijven, dat doet hij op het asfalt namelijk ook niet. En daarmee wordt de Clio RS nog nét even leuker. Die toffe chequered flag-mistlampen – die we kennen van de RS 16 conceptcar – zijn bijvoorbeeld naar de productieversie gekomen. Die krijg je sowieso, en daarnaast mag je kiezen uit twee vermogens en drie onderstellen. Oh ja, Akrapovič-pijpje anyone?
Renault Clio RS Trophy
De vernieuwde Renault Clio RS krijgt standaard 200 pk mee en een Sport-onderstel. Maar de versie die je wilt, is de Clio RS Trophy, met 220 pk en een optionele Akrapovič-pijp. Het Trophy-onderstel met 18 inch wielen en een verlaagde wielophanging (20 millimeter vóór, 10 millimeter achter) is gemaakt voor het circuit en heeft een top van 235 km/u. In 6,6 seconden zit je vanuit stilstand op de 100 km/u. En dan heb je ook nog het niet-normaal-harde Cup-onderstel, ideaal voor het circuit maar bijna onbruikbaar voor je dagelijkse woon-werkkilometers.
Automaat met dubbele koppeling
In alle gevallen is de hete klepkont voorzien van een zestraps automaat met flippers achter het stuur. Helaas dus nog steeds geen optie voor een handbak, want die automaat is het nét niet. En al helemaal niet in een hot hatch.
Afleiding zoeken voor je transmissieverdriet doe je met de Renault Sport Monitor 2.0. Hierop check je de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u, die van 0-400 meter en het g-krachtendiagram. Het systeem toont ook informatie over het toerental, de kilometerstand, olietemperatuur, trekkracht, het gebruik van vermogen, de stuurhoek, inlaatluchttemperatuur en de ingeschakelde versnelling.
Renault Clio GT-Line
Rijplezier en herrie niets voor jou? Kijk dan eens naar de nieuwe GT-Line. Dan krijg je een normale Clio met leuke sportieve extra’s, zoals een diffuser, 16 of 17 inch wielen en een exclusief verchroomd uitlaatsierstuk. Kun je tenminste wel een handbak kiezen. De levering van alle nieuwe Clio RS-modellen en de GT-Line start dit najaar. Prijzen volgen nog.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn de leukste kleine hot hatches van Renault en Alpine door de jaren heen

VIDEO: Renault Clio verremt zich en maakt keurige stoppie in het weiland

Renault wordt steeds braver, maar gelukkig kun je nog een nieuwe Clio V6 kopen

Renault Clio review: Ziet er weer fris uit, hoe rijdt ie voor de rest?

De Golf en Fiesta sneuvelen binnenkort, maar is de Renault Clio wel veilig?

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n comfortabele Renault Talisman na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft
