De Renault Clio is recentelijk strakgetrokken. De Clio RS kon natuurlijk niet achterblijven, dat doet hij op het asfalt namelijk ook niet. En daarmee wordt de Clio RS nog nét even leuker. Die toffe chequered flag-mistlampen – die we kennen van de RS 16 conceptcar – zijn bijvoorbeeld naar de productieversie gekomen. Die krijg je sowieso, en daarnaast mag je kiezen uit twee vermogens en drie onderstellen. Oh ja, Akrapovič-pijpje anyone?
Renault Clio RS Trophy
De vernieuwde Renault Clio RS krijgt standaard 200 pk mee en een Sport-onderstel. Maar de versie die je wilt, is de Clio RS Trophy, met 220 pk en een optionele Akrapovič-pijp. Het Trophy-onderstel met 18 inch wielen en een verlaagde wielophanging (20 millimeter vóór, 10 millimeter achter) is gemaakt voor het circuit en heeft een top van 235 km/u. In 6,6 seconden zit je vanuit stilstand op de 100 km/u. En dan heb je ook nog het niet-normaal-harde Cup-onderstel, ideaal voor het circuit maar bijna onbruikbaar voor je dagelijkse woon-werkkilometers.
Automaat met dubbele koppeling
In alle gevallen is de hete klepkont voorzien van een zestraps automaat met flippers achter het stuur. Helaas dus nog steeds geen optie voor een handbak, want die automaat is het nét niet. En al helemaal niet in een hot hatch.
Afleiding zoeken voor je transmissieverdriet doe je met de Renault Sport Monitor 2.0. Hierop check je de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u, die van 0-400 meter en het g-krachtendiagram. Het systeem toont ook informatie over het toerental, de kilometerstand, olietemperatuur, trekkracht, het gebruik van vermogen, de stuurhoek, inlaatluchttemperatuur en de ingeschakelde versnelling.
Renault Clio GT-Line
Rijplezier en herrie niets voor jou? Kijk dan eens naar de nieuwe GT-Line. Dan krijg je een normale Clio met leuke sportieve extra’s, zoals een diffuser, 16 of 17 inch wielen en een exclusief verchroomd uitlaatsierstuk. Kun je tenminste wel een handbak kiezen. De levering van alle nieuwe Clio RS-modellen en de GT-Line start dit najaar. Prijzen volgen nog.
Reacties