TopGear stapte net uit de nieuwe Renault Clio RS. In het komende nummer lees je er alles over, nu vast de eerste indrukken.
Testobject: Renault Clio RS 200 EDC
Uitvoering: Er is er maar één, deze dus
Locatie: Granada, Spanje
Weersomstandigheden: Koud (0 graden!), sneeuw – in Nederland was het beter weer!
Wat reden we?
De nieuwe Clio RS, erfgenaam van een legendarische serie hete kleintjes die altijd meedongen naar de titel Beste Hot Hatch. En het meer dan eens waren.
Beviel het?
We zouden bijna zeggen: natuurlijk. Als gezegd: de RS heeft een haast ongeëvenaarde hoeveelheid race- en fun-DNA in zijn genen. Aan de specs hoeft het ook niet te liggen: de 1,6-liter turbomotor levert 200 pk en 240 Nm, de 0-100 km/u is voorbij in 6,7 seconden en de top is 230 km/u. Met de looks is ook al niets mis: hij ziet er lekker dik uit met zijn F1-style voorspoiler, diffusor, dubbele uitlaat enzo. Dat het een vijfdeurs is (een driedeurs komt er ook niet), maakt niet eens zo veel uit omdat hij zo goed als een coupeetje vermomd is. Het interieur is lekker kleurig en voorzien van lekkere sportstoelen en een superuitgebreide boordcomputer waarop je eventueel ook g-krachten en dergelijke kunt laten zien.
Nog bijzonderheden?
Het bijzonderst is eigenlijk dat de RS behoorlijk anders is dan we van Renault Sport-producten gewend zijn. Die zijn altijd behoorlijk hardcore; bruut, op het gemene af. Deze RS kun je haast comfortabel noemen. Het onderstel is best stevig, maar allesbehalve hard afgeveerd. De automatische versnellingsbak met dubbele koppeling draagt ook al niet bij aan een supersportieve beleving en de elektronische stuurbekrachtiging is oké, maar kan zwaarder en gevoeliger. Gelukkig kun je dat karakter aardig beïnvloeden met de 'RS-knop', waarachter de standen 'Sport' en 'Race' verborgen zitten. Het geluid wordt een stuk lekkerder, de automaat schakelt later (of, in Race, niet zelf) op en de gaspedaalrespons wordt agressiever, en het esp laat meer (in Race zelfs alles) toe. Het onderstel blijft echter zoals het is. De RS is zo een stuk allrounder geworden. Maar of hij nou ook leuker is – daar zijn we nog niet uit…
Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De RS is er in één versie, die vanaf eind april in de showroom staat en een alleszins schappelijke 25.990 euro kost. Die automaat is dus altijd standaard, een handbak is er niet. Je kunt als optie kiezen voor het iets, maar niet eens zo heel veel hardere Cup Chassis: kost je 995 euro extra. Leren bekleding kost exact datzelfde bedrag. Voor slechts € 595 heb je TomTom-navigatie plus het uitstekende nieuwe R-Link multimediasysteem (met internet en een aantal handige, soms zelfs hilarische apps. Zo kun je je Clio bijvoorbeeld laten klinken als een Clio V6, Cupracer of Laguna Coupé V6. Het klinkt onvoorstelbaar veel beter en realistischer dan je denkt en is misschien in een RS wat overbodig. Je kunt dat R-Link echter ook krijgen in je 14%-bijtellings-dieseltje en echt – je lacht je dood).
Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Het is een beetje dubbele ervaring, die Clio RS. Hij ziet er geweldig uit, rijdt uitstekend en is ontegenzeglijk een stuk vriendelijker in het dagelijks gebruik. Maar juist dat vriendelijke doet je af en toe terugverlangen naar de vorige RS'en, de Williamsen en de GT Turbo's, toen hot hatches nog haar op hun borst hadden. Maak een lange proefrit!
Reacties