Je moet maar durven: in deze tijd een concept-car onthullen die Ebola heet. Oh. Sorry. Eolab – hij heet Eolab. Hoe dan ook, hij komt van Renault en kon nog wel eens een stuk belangrijker zijn dan hij er uitziet.

Terwijl er met dat uiterlijk al weinig mis is; hij is mooi, gestroomlijnd en futuristisch, zonder je het gevoel te geven in een of andere science-fictionfilm terecht te zijn gekomen. Hij barst natuurlijk van de eigenaardigheidjes die we het productiestadium niet zo eentweedrie zien halen, zoals die aparte deurconfiguratie (twee 'zelfmoord'-exemplaren rechts, één links – Hyundai Veloster, iemand?). Maar dat ligt anders met de techniek.

De Ebola Eolab is namelijk een ultrazuinige hybride, die een verbruik moet kunnen realiseren van één liter benzine per 100 kilometer (en 22 gram CO2 per kilometer. Dat is op zich al bijzonder, omdat Renault jaren heeft volgehouden niets in hybrides te zien en meteen vol inzette op de volgende stap, de volledig elektrische auto. Tegelijk met de Ebola Eolab kondigt Renault aan binnen afzienbare tijd toch maar te komen met hybride productiemodellen. 

De Ebola Eolab koppelt een driecilinder éénliter-motortje van 75 pk aan een 68 pk sterke elektromotor. De Ebola Eolab zou 60 kilometer puur elektrisch moeten kunnen afleggen. Zijn krankzinnig lage verbruik is verder te danken aan de gebruikte materialen (veel kunststof, aluminium en magnesium) die de auto lichter maken dan een vergelijkbare 'normale' auto. En niet zo'n beetje ook: Renault claimt 400 kilo lichter. Daarnaast is veel aandacht besteed aan de aerodynamica; zo beschikt de Ebola Eolab over spoilertjes (bijzoorbeeld bij de achterwielen) die automatisch uitschuiven als dat luchtweerstandswinst oplevert.

Ook de transmissie is bijzonder: het gaat om een drietraps-automaat zonder koppeling, wat ook weer aanzienlijke gewichtsbesparing oplevert. Welke onderdelen van de Ebola Eolab we exact gaan terugzien? Dat is nog even afwachten – al durven we met enige zekerheid te stellen dat die naam het niet gaat halen… 

Reacties