Als zelfs de grondlegger van het MPV-segment de oorspronkelijke carrosserievorm de rug toekeert, is het toch wel duidelijk: het busje is dood, leve de crossover.
Vorig jaar toonde Renault in Frankfurt de Initiale Paris conceptcar. Toen werd al geroepen dat het heel vreemd moest lopen als de nieuwe Espace niet op deze schone knoeperd zou gaan lijken. En wat denk je: de productieversie wijkt er inderdaad nauwelijks van af. Een gewaagde stap van Renault, maar wel een goede, als je het ons vraagt.
De nieuwe Espace staat hoog op z’n wielen en heeft een mooie gestrekte lijn. Hij is maar liefst 250 kilo lichter dan zijn voorganger en komt er als vijf- en als zevenzitter. Natuurlijk is hij, volgens de beste traditie, ruimer dan ruim: z’n wielbasis is 16 centimeter langer dan die van de huidige Grand Espace. Toch is de totale lengte met 4,85 meter niet eens buitensporig te noemen. Overal in het strak vormgegeven interieur zijn vakjes en laatjes te vinden, en de stoelen zijn met een druk op de knop weg te klappen (ook via het R-Link 2 infotainmentsysteem – leuk om je kinderen te plagen).
Alle Espaces krijgen full-led koplampen die voor 20 procent meer lichtopbrengst zorgen. Er zijn negen carrosseriekleuren en verschillende velgen van 17 tot 19 inch te krijgen, plus verschillende interieurpakketten met namen als Life en Zen. Ook is er een nieuw soort ultraluxe uitvoering leverbaar. Hoe die heet? Initiale Paris.
Ook op technisch gebied mag de Espace er zijn: zo heeft hij 4Control vierwielbesturing, een instelbaar onderstel en allerlei veiligheidsvoorzieningen. Hij is alleen uit te rusten met 1,6-liter turbo-viercilinders, waarvan één benzine en twee diesels, die ervoor zorgen dat de uitstoot zo’n 20 procent lager ligt dan bij de vorige Espace. De sterkste diesel heeft twee turbo’s en levert 160 pk en 380 Nm; daarnaast zijn er de dCi 130 en de TCe 200 EDC met dubbelkoppeltransmissie.
Wanneer de nieuwe Espace precies bij de dealer staat en wat ie gaat kosten, is nog niet bekend, maar we houden het in de gaten.
Reacties