TopGear stapt net uit de nieuwe Renault Espace. Binnenkort lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Renault Espace
Locatie: Porto in Portugal
Weersomstandigheden: Ondanks de voorspelling heel aangenaam

De Renault Espace, dat was toch een busje?

Ja, vroeger. De vorige generatie was al net geen MPV meer, maar ook net geen SUV. Bij de nieuwe generatie kiest Renault ervoor om er toch maar een volwaardige SUV van te maken. Wel heeft ie nog een derde zitrij en plek voor zeven personen. Of nou ja, er mogen legaal zeven mensen in plaatsnemen. De achterste zitrij is er voor mensen die ooit van mening waren ‘dat er heus geen mijnen in dat veld liggen’.

Is ie net zo ruim dan?

Deze Espace heeft de langste cabine van alle generaties. Toch is het helemaal achterin een stuk minder ruim dan de eerste paar generaties. Dat komt omdat de auto een stuk minder vierkant is. Kijk maar goed, de achterkant (met name bovenin) loopt af. Vroeger plaatste Renault achterin nog twee volwaardige captain chairs.

Waarom maken ze de nieuwe Renault Espace niet wat vierkanter?

Kleine moeite, zou je zeggen. Nee, want als je de carrosserie hoekiger zou maken, zou de auto zwaarder en minder aerodynamisch maken. En dan maak je de auto voor niets minder efficiënt, want volgens Renault zit niemand meer op een MPV te wachten. Als we naar de andere automerken kijken (die bijna allemaal geen MPV meer hebben), dan zal dat wel kloppen.

Hoe is ie verder?

Helemaal achterin wil je dus echt geen volwassenen plaatsen, maar als grote SUV is de auto prima. Een 1,2-liter driecilinder klinkt wat klein voor een grote SUV, maar dankzij een elektromotor kom je uit op 200 pk. Daarmee kom je bij normaal gebruik niets tekort.

En als je je (heel erg) inhoudt, dan moet je 1.100 kilometer bereik kunnen halen op een tank van 55 liter. Dat is heel aardig. Bovendien is het interieur voor het grootste deel netjes afgewerkt en is het onderstel comfortabel genoeg.

Moet ik ‘m kopen?

Kan. Hij kost 46.830 euro, maar eigenlijk wil je minimaal de Alpine-versie van 49.830 euro. Die zie je ook in de galerij hierboven. Dan sturen de achterwielen mee en heb je een mooier interieur. De prijs is ongeveer gelijk met andere zevenzits SUV’s. Voor hetzelfde geld heb je ook een Volkswagen Multivan, dit is nog wel een volwaardige MPV.

Als je de ruimte niet nodig hebt maar het gewoon een mooie SUV vindt, kun je ook de kleinere Austral kopen. Deze is qua design in de neus min of meer gelijk, maar hij is 21 centimeter korter en heeft geen zevende zitrij. Zo bespaar je 3.000 euro. Wil je een ruime SUV, dan is de Renault Espace zeker geen slechte keuze.

Reacties

  • Bruce heeft op 27 december 2023 geschreven:

    De Austral heeft geen zevende zitrij 😂

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)