Renault en haar topontwerper Laurens van den Acker maken in Frankfurt een eind aan hun offensief van aan elkaar gerelateerde conceptcars, die samen 'de levenscyclus' moeten uitbeelden, of zo. Hoe dan ook, dit is nummer zes en de laatste uit de serie, de Initiale Paris Concept. Of: hoe de volgende Espace er ongeveer uit gaat zien.
Het is duidelijk dat Renault hiermee afstand neemt van het traditionele minibusje (een concept dat ze zelf verzonnen hebben), om meer in de richting van de crossovers te gaan denken. De Initiale Paris is met z'n 4,85 meter een flink ding en staat ook aardig hoog op z'n 22-inch poten, maar zoekt middels een groot glasoppervlak wel naar het ruimtelijke gevoel dat een MPV kan bieden. Daarbij hoort onder andere het allergaafste panoramadak dat we ooit gezien hebben: een wirwar van plexiglas en aluminium waarmee een exacte plattegrond van Parijs wordt gecreëerd. Willen wij ook!
Onder de kap ligt een dCi-dieselmotor met twee turbo's, goed voor 130 pk en een smakelijke 400 Nm aan koppel. Hierachter hangt Renaults edc-transmissie met dubbele koppeling. De motor stoot 40 g/km minder CO2 uit en verbruikt 25 procent minder dan vergelijkbare productiediesels. Hij is zo licht mogelijk gehouden met behulp van F1-technieken, zoals holle zuigers, en draagt er mede toe bij dat de Initiale Paris zo'n 250 kilo lichter is dan een even grote Grand Espace.
De Initiale Paris – tevens de naam van een apart luxemerk dat Renault mogelijk gaat oprichten – heeft verder een stel mooie suicide-deuren, zit vol met dof chroom en gematteerd hout, Bose-audio met 32 speakers, zwevende stoelen en een derde zitrij die de eigenschap 'flexibel' een nieuwe invulling geeft: de lamellen van de bank zijn afzonderlijk verstelbaar.
We verwachten dat Renault de Espace-opvolger op basis van deze auto binnen afzienbare tijd bekend zal gaan maken. Al gokken we dat dat prachtige dak het productiestadium niet zal halen. Snik.
Reacties