
Renault en haar topontwerper Laurens van den Acker maken in Frankfurt een eind aan hun offensief van aan elkaar gerelateerde conceptcars, die samen 'de levenscyclus' moeten uitbeelden, of zo. Hoe dan ook, dit is nummer zes en de laatste uit de serie, de Initiale Paris Concept. Of: hoe de volgende Espace er ongeveer uit gaat zien.
Het is duidelijk dat Renault hiermee afstand neemt van het traditionele minibusje (een concept dat ze zelf verzonnen hebben), om meer in de richting van de crossovers te gaan denken. De Initiale Paris is met z'n 4,85 meter een flink ding en staat ook aardig hoog op z'n 22-inch poten, maar zoekt middels een groot glasoppervlak wel naar het ruimtelijke gevoel dat een MPV kan bieden. Daarbij hoort onder andere het allergaafste panoramadak dat we ooit gezien hebben: een wirwar van plexiglas en aluminium waarmee een exacte plattegrond van Parijs wordt gecreëerd. Willen wij ook!
Onder de kap ligt een dCi-dieselmotor met twee turbo's, goed voor 130 pk en een smakelijke 400 Nm aan koppel. Hierachter hangt Renaults edc-transmissie met dubbele koppeling. De motor stoot 40 g/km minder CO2 uit en verbruikt 25 procent minder dan vergelijkbare productiediesels. Hij is zo licht mogelijk gehouden met behulp van F1-technieken, zoals holle zuigers, en draagt er mede toe bij dat de Initiale Paris zo'n 250 kilo lichter is dan een even grote Grand Espace.
De Initiale Paris – tevens de naam van een apart luxemerk dat Renault mogelijk gaat oprichten – heeft verder een stel mooie suicide-deuren, zit vol met dof chroom en gematteerd hout, Bose-audio met 32 speakers, zwevende stoelen en een derde zitrij die de eigenschap 'flexibel' een nieuwe invulling geeft: de lamellen van de bank zijn afzonderlijk verstelbaar.
We verwachten dat Renault de Espace-opvolger op basis van deze auto binnen afzienbare tijd bekend zal gaan maken. Al gokken we dat dat prachtige dak het productiestadium niet zal halen. Snik.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Renault ‘overweegt’ om van de Espace weer een MPV te maken

Renault Espace review: De MPV is dood, is dat erg?

Renault Espace 1e rij-indruk: Hoe erg is het dat het geen MPV meer is?

Grondlegger van MPV-segment laat het personenbusje los: Renault Espace is nu een SUV

Renault Espace F1: dit had ’m kunnen zijn

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n comfortabele Renault Talisman na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
