Geheel in lijn met de regel 'compacte crossovers op dit platform moeten een rare naam hebben' komt Renault met de Kadjar, het zacht gelijnde broertje van de Nissan Qashqai. Feliciteer ze maar alvast, want dit wordt een succesnummertje.
De warme ontvangst van de Captur – inmiddels de populairste kleine hoge hatchback van Europa, met 178.000 verkochte exemplaren – smaakte Renault naar meer. De Kadjar is een fractie groter en luxer, en dus een ideale uitkomst voor de young at heart, empty-nesters en andere middelbaren-met-hilarische-marketingnamen die op zoek zijn naar iets meer auto.
De styling, smakelijk en vloeiend als warme stroop, is uiteraard van de hand van Laurens van den Acker en verwijst naar eerdere beeldschone conceptcars. Er zijn onder andere full-led koplampen met 20 procent meer lichtopbrengst, velgen tot 19 inch en optionele intelligente vierwielaandrijving. Renault benadrukt de grondspeling van 190 millimeter, die moet zorgen dat je zeker naar je kampeerplek in het woeste woud, met takken en zo, kunt rijden.
In het interieur vinden we een gepaste hoeveelheid ruimte, afgewerkt met zachte materialen. Uiteraard is er een 7 inch scherm met R-Link 2, Renaults nieuwste infotainmentsysteem, en ook een panoramadak ontbreekt niet op de optielijst. In de bagageruimte kun je minstens 478 liter kwijt, en dat is aanzienlijk meer dan in de Nissan.
Over de motoren zegt Renault nog niets, maar kijk naar het aanbod in de Qashqai – een 1.2 benzine met 115 pk, diesels met 110 en 130 pk – en je komt waarschijnlijk een heel eind. In maart wordt de Kadjar voor het eerst aan het publiek getoond op de autosalon van Genève; vanaf juni is hij verkrijgbaar.
Reacties