
Geheel in lijn met de regel 'compacte crossovers op dit platform moeten een rare naam hebben' komt Renault met de Kadjar, het zacht gelijnde broertje van de Nissan Qashqai. Feliciteer ze maar alvast, want dit wordt een succesnummertje.
De warme ontvangst van de Captur – inmiddels de populairste kleine hoge hatchback van Europa, met 178.000 verkochte exemplaren – smaakte Renault naar meer. De Kadjar is een fractie groter en luxer, en dus een ideale uitkomst voor de young at heart, empty-nesters en andere middelbaren-met-hilarische-marketingnamen die op zoek zijn naar iets meer auto.
De styling, smakelijk en vloeiend als warme stroop, is uiteraard van de hand van Laurens van den Acker en verwijst naar eerdere beeldschone conceptcars. Er zijn onder andere full-led koplampen met 20 procent meer lichtopbrengst, velgen tot 19 inch en optionele intelligente vierwielaandrijving. Renault benadrukt de grondspeling van 190 millimeter, die moet zorgen dat je zeker naar je kampeerplek in het woeste woud, met takken en zo, kunt rijden.
In het interieur vinden we een gepaste hoeveelheid ruimte, afgewerkt met zachte materialen. Uiteraard is er een 7 inch scherm met R-Link 2, Renaults nieuwste infotainmentsysteem, en ook een panoramadak ontbreekt niet op de optielijst. In de bagageruimte kun je minstens 478 liter kwijt, en dat is aanzienlijk meer dan in de Nissan.
Over de motoren zegt Renault nog niets, maar kijk naar het aanbod in de Qashqai – een 1.2 benzine met 115 pk, diesels met 110 en 130 pk – en je komt waarschijnlijk een heel eind. In maart wordt de Kadjar voor het eerst aan het publiek getoond op de autosalon van Genève; vanaf juni is hij verkrijgbaar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Renault Kadjar-facelift: bescheiden update

Bizar! De bestuurder stapte levend uit deze Kadjar

Renault Kadjar Energy TCe 130 Bose

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n comfortabele Renault Talisman na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
