
Renault pakt begin volgend jaar uit met de nieuwe Koleos. Als we de Mégane 4×4 niet meetellen is dat de eerste SUV van het merk, een auto die sterk gaat lijken op de Koleos Concept die in 2006 tijdens de Salon van Parijs te zien was.
En dat is eigenlijk een beetje jammer. Want die Koleos zag er nogal tam uit. We hadden gehoopt op een soort Vel Satis of Avantime die hoog op zijn wielen staat. Maar goed, hier moeten we het mee doen. De Koleos wordt uiteindelijk een cross-over die de concurrentie moet aangaan tegen Koreanen als de Hyundai Tucson en de Kia Sportage. En op de thuismarkt zal Renault eindelijk de strijd kunnen aanbieden met de eeneiige tweeling van Peugeot en Citroën, de 4007 en de C-Crosser.
Renault ontwikkelde de Koleos samen met Nissan, wat betekent dat gebruik wordt gemaakt van hetzelfde platform waarop ook de Nissan Qashqai en de X-Trail staat. En voor aandrijving wordt gekozen voor een 2,0 liter dieselmotor die via een handgeschakelde zesbak een vermogen van 170 pk naar de wielen brengt. Ook komt er een 136 pk sterke 2,0 liter benzinemotor.
Meer van TopGear


Renault Koleos Initiale Paris dCi 175 X-Tronic

Renault Koleos: 1e rij-indruk

Renault Koleos wil revanche

Sterrenregen

Autotest: Renault Koleos 2.0 dCi

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)

In deze stad in Nederland kun je het goedkoopste tanken (bij meerdere tankstations)

Waarom het U-bordje langs de snelweg je veel reistijd kan schelen

Waarom hoor ik tegenwoordig het piepje van de Flitsmeister niet meer? Zo zet je hem weer aan

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)
