
Weinig merken hebben het de laatste jaren zó om hun oren gekregen als Renault. Dat krijg je er natuurlijk ook een beetje van… De Laguna stond toch vooral bekend als een auto waarvan zijn duurzaamheid slechts betrekking had op de plek waar je ‘m geparkeerd – de kans dat je hem daar ooit weer van af kreeg, was uiterst gering. Renault, Créateur de Réparations…
En dus hup, over een andere boeg: het vertrouwen moet weer teruggewonnen worden. Dan maar geen spraakmakend design, maar (‘hoe deden ze dat bij Toyota ook alweer?’) godsonmogelijk saai ogende auto’s maken. Met de Twingo is dat gelukt (gaap, maar goed), en met de Laguna komen ze ook een heel eind. En toch lijkt de rol van Renault-designgrootmeester Patrick Le Quément nog niet helemaal uitgespeeld.
Kijk maar naar deze beauty van een Laguna Coupé Concept, waar anders te bewonderen dan op de IAA in Frankfurt. Simpele, heldere en rustige lijnen zetten een pracht van een coupé neer, die nu-nu-nu in productie mag. Hij schijnt er op betrekkelijk korte termijn ook daadwerkelijk te komen – denk ergens medio/eind volgend jaar. Het interieur zal dat van de gewone Laguna worden, maar da’s niet erg: dat is toch het sterkste punt van de nieuwe en dat van de Concept is fratserij. Toch lekker om weer eens te kunnen zeggen: klasse, Renault!
Meer van TopGear


Vroegtijdige facelift Laguna

Renault Laguna; stiekeme facelift

Autotest: Renault Laguna Coupé 3.5 V6 240 Automaat

Renault Laguna Coupé geprijsd

Autotest: Renault Laguna GT 2.0 16V T 205

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback
