Waar veel auto’s nog steeds het levenslicht zien op een ‘ouderwetse’ autotentoonstelling, grijpt Renault haar 25-jarige sponsorschap van het filmfestival in Cannes aan om de definitieve productieversie voor te laten rijden. Die eer was aan opperhoofd Carlos Ghosn.
 
Vrijwel tegelijk toerden F1-testrijders Lucas di Grassi en Romain Grosjean met twee exemplaren over het stratencircuit van Monaco om ook het ‘klootjesvolk’ van Renault’s nieuwste te laten genieten of griezelen, want stijl blijft nu eenmaal persoonlijk.
 
Een verrassing is de Laguna Coupé geenszins. Jaren geleden zagen we al de Fluence als concept en dit werd afgelopen oktober op de IAA nog eens dunnetjes overgedaan met de Laguna Coupé concept. Wie daarvan even de draaideuren wegdenkt, andere achterlichten plaats en het dashboard van de gewone Laguna erbij denkt, heeft het beeld van de Laguna Coupé definitief.
 
De auto krijgt standaard Active Drive vierwielbesturing. Het nut daarvan kan worden betwist, maar de eerste ervaringen met het systeem in de Laguna GT zijn uiterst positief. Verder onder meer twee nog niet eerder in de Laguna gebruikte V6-motoren. De 3,5 liter van Nissan is uit andere modellen bekend en levert 240 pk.
 
Een volledige nieuwkomer is de 3 liter diesel die door Renault en Nissan samen is ontwikkeld. De 235 paarden en het koppel van 450 Nm worden via een zestraps automaat naar de voorwielen gestuurd. Natuurlijk komen er nog vierpitters, de 2 liter benzine en diesel in de meeste krachtige varianten, dus rechtstreeks uit de Laguna GT.
 
Het publiek krijgt de auto voor het eerst te zien in oktober tijdens de Mondial de l’Automobile. Daarna zal het model snel beschikbaar zijn.

Reacties