
Na wat mysterieuze beelden van een auto die geïnspireerd werd door videogames is hier nu echt de Renault R5 Turbo 3E. Of nou ja, ‘echt’ – het is puur een showauto, helaas. Toch laat Renault zich hiermee van zijn jolige kant zien. De R5 Turbo 3E is namelijk volledig erop gericht om dwars door bochten te driften terwijl het rubber eronder smeekt om wat rust.
Zijn buizenchassis, inclusief de vloer en rolbeugel, weegt slechts 460 kilo. De batterijen van 520 kilo zijn dus zwaarder dan de rest van de auto. Het betreft 42 kWh aan lithium-ion accu’s die binnen twee uur weer vol kunnen zijn. Omdat deze Renault R5 Turbo 3E gefocust is op driften, gaat alle elektrokracht uiteraard naar de achterwielen.
In het design komt veel van de klassieke R5 Turbo 2 terug. Kijk maar eens naar die driedelige voorbumper of de luchthappers onder de B-stijl. In het aflopende deel van de motorkap zit het oplaadpunt verstopt. Je kunt natuurlijk ook niet om de mega-achtervleugel heen. Die probeert je ook tijdens jouw interpretatie van Tokyo Drift naar de grond te duwen. Achterin kun je de techniek zien liggen, al ziet een stel oranje kabels er natuurlijk niet half zo interessant uit als een kermende turbo-viercilinder.
Specificaties van de Renault R5 Turbo 3E
De vol-elektrische reïncarnatie van het Franse rallyavontuur heeft 380 pk en 700 Nm. Hij haalt een top van 200 km/u en schiet van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden. In de drift-modus doe je daar 3,9 seconden over; dan liggen de prioriteiten immers ergens anders. Ook leuk: Renault laat weten dat de 0-naar-100-tijd ook geldt voor de 100-meter sprint. Na die 100 meter zal er vast wel een modderig bochtje komen waar je hem zijwaarts doorheen drift.
Meer van TopGear


Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

VIDEO: De McLaren P1 driftauto is klaar en heeft een 1.000 pk sterke wankelmotor

Eerste beelden van de elektrische Range Rover: RaRo houdt van driften

Dit zijn de mooiste graphics van een racespel ooit (omdat het geen game is)

Politie wil drifter bij automeeting pakken, maar de omstanders hebben een ander idee

Driften met de Subaru Family Huckster met Travis Pastrana als bijrijder

Achter de scherm bij het lesje driften voor Max Verstappen in een Mazda RX-7

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)
