
Na wat mysterieuze beelden van een auto die geïnspireerd werd door videogames is hier nu echt de Renault R5 Turbo 3E. Of nou ja, ‘echt’ – het is puur een showauto, helaas. Toch laat Renault zich hiermee van zijn jolige kant zien. De R5 Turbo 3E is namelijk volledig erop gericht om dwars door bochten te driften terwijl het rubber eronder smeekt om wat rust.
Zijn buizenchassis, inclusief de vloer en rolbeugel, weegt slechts 460 kilo. De batterijen van 520 kilo zijn dus zwaarder dan de rest van de auto. Het betreft 42 kWh aan lithium-ion accu’s die binnen twee uur weer vol kunnen zijn. Omdat deze Renault R5 Turbo 3E gefocust is op driften, gaat alle elektrokracht uiteraard naar de achterwielen.
In het design komt veel van de klassieke R5 Turbo 2 terug. Kijk maar eens naar die driedelige voorbumper of de luchthappers onder de B-stijl. In het aflopende deel van de motorkap zit het oplaadpunt verstopt. Je kunt natuurlijk ook niet om de mega-achtervleugel heen. Die probeert je ook tijdens jouw interpretatie van Tokyo Drift naar de grond te duwen. Achterin kun je de techniek zien liggen, al ziet een stel oranje kabels er natuurlijk niet half zo interessant uit als een kermende turbo-viercilinder.
Specificaties van de Renault R5 Turbo 3E
De vol-elektrische reïncarnatie van het Franse rallyavontuur heeft 380 pk en 700 Nm. Hij haalt een top van 200 km/u en schiet van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden. In de drift-modus doe je daar 3,9 seconden over; dan liggen de prioriteiten immers ergens anders. Ook leuk: Renault laat weten dat de 0-naar-100-tijd ook geldt voor de 100-meter sprint. Na die 100 meter zal er vast wel een modderig bochtje komen waar je hem zijwaarts doorheen drift.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

VIDEO: De McLaren P1 driftauto is klaar en heeft een 1.000 pk sterke wankelmotor

Eerste beelden van de elektrische Range Rover: RaRo houdt van driften

Dit zijn de mooiste graphics van een racespel ooit (omdat het geen game is)

Politie wil drifter bij automeeting pakken, maar de omstanders hebben een ander idee

Driften met de Subaru Family Huckster met Travis Pastrana als bijrijder

Achter de scherm bij het lesje driften voor Max Verstappen in een Mazda RX-7

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Restwaarde Tesla’s zakt harder dan welk ander automerk ook, maar hoe komt dat?

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit enorme autoconcern gaat weer vol investeren in dieselmotoren om de CO2-uitstoot te verlagen

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien
