
Na wat mysterieuze beelden van een auto die geïnspireerd werd door videogames is hier nu echt de Renault R5 Turbo 3E. Of nou ja, ‘echt’ – het is puur een showauto, helaas. Toch laat Renault zich hiermee van zijn jolige kant zien. De R5 Turbo 3E is namelijk volledig erop gericht om dwars door bochten te driften terwijl het rubber eronder smeekt om wat rust.
Zijn buizenchassis, inclusief de vloer en rolbeugel, weegt slechts 460 kilo. De batterijen van 520 kilo zijn dus zwaarder dan de rest van de auto. Het betreft 42 kWh aan lithium-ion accu’s die binnen twee uur weer vol kunnen zijn. Omdat deze Renault R5 Turbo 3E gefocust is op driften, gaat alle elektrokracht uiteraard naar de achterwielen.
In het design komt veel van de klassieke R5 Turbo 2 terug. Kijk maar eens naar die driedelige voorbumper of de luchthappers onder de B-stijl. In het aflopende deel van de motorkap zit het oplaadpunt verstopt. Je kunt natuurlijk ook niet om de mega-achtervleugel heen. Die probeert je ook tijdens jouw interpretatie van Tokyo Drift naar de grond te duwen. Achterin kun je de techniek zien liggen, al ziet een stel oranje kabels er natuurlijk niet half zo interessant uit als een kermende turbo-viercilinder.
Specificaties van de Renault R5 Turbo 3E
De vol-elektrische reïncarnatie van het Franse rallyavontuur heeft 380 pk en 700 Nm. Hij haalt een top van 200 km/u en schiet van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden. In de drift-modus doe je daar 3,9 seconden over; dan liggen de prioriteiten immers ergens anders. Ook leuk: Renault laat weten dat de 0-naar-100-tijd ook geldt voor de 100-meter sprint. Na die 100 meter zal er vast wel een modderig bochtje komen waar je hem zijwaarts doorheen drift.
Meer van TopGear


De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

VIDEO: De McLaren P1 driftauto is klaar en heeft een 1.000 pk sterke wankelmotor

Eerste beelden van de elektrische Range Rover: RaRo houdt van driften

Dit zijn de mooiste graphics van een racespel ooit (omdat het geen game is)

Politie wil drifter bij automeeting pakken, maar de omstanders hebben een ander idee

Driften met de Subaru Family Huckster met Travis Pastrana als bijrijder

Achter de scherm bij het lesje driften voor Max Verstappen in een Mazda RX-7

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
