Na wat mysterieuze beelden van een auto die geïnspireerd werd door videogames is hier nu echt de Renault R5 Turbo 3E. Of nou ja, ‘echt’ – het is puur een showauto, helaas. Toch laat Renault zich hiermee van zijn jolige kant zien. De R5 Turbo 3E is namelijk volledig erop gericht om dwars door bochten te driften terwijl het rubber eronder smeekt om wat rust.
Zijn buizenchassis, inclusief de vloer en rolbeugel, weegt slechts 460 kilo. De batterijen van 520 kilo zijn dus zwaarder dan de rest van de auto. Het betreft 42 kWh aan lithium-ion accu’s die binnen twee uur weer vol kunnen zijn. Omdat deze Renault R5 Turbo 3E gefocust is op driften, gaat alle elektrokracht uiteraard naar de achterwielen.
In het design komt veel van de klassieke R5 Turbo 2 terug. Kijk maar eens naar die driedelige voorbumper of de luchthappers onder de B-stijl. In het aflopende deel van de motorkap zit het oplaadpunt verstopt. Je kunt natuurlijk ook niet om de mega-achtervleugel heen. Die probeert je ook tijdens jouw interpretatie van Tokyo Drift naar de grond te duwen. Achterin kun je de techniek zien liggen, al ziet een stel oranje kabels er natuurlijk niet half zo interessant uit als een kermende turbo-viercilinder.
Specificaties van de Renault R5 Turbo 3E
De vol-elektrische reïncarnatie van het Franse rallyavontuur heeft 380 pk en 700 Nm. Hij haalt een top van 200 km/u en schiet van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden. In de drift-modus doe je daar 3,9 seconden over; dan liggen de prioriteiten immers ergens anders. Ook leuk: Renault laat weten dat de 0-naar-100-tijd ook geldt voor de 100-meter sprint. Na die 100 meter zal er vast wel een modderig bochtje komen waar je hem zijwaarts doorheen drift.
Reacties