
Na wat mysterieuze beelden van een auto die geïnspireerd werd door videogames is hier nu echt de Renault R5 Turbo 3E. Of nou ja, ‘echt’ – het is puur een showauto, helaas. Toch laat Renault zich hiermee van zijn jolige kant zien. De R5 Turbo 3E is namelijk volledig erop gericht om dwars door bochten te driften terwijl het rubber eronder smeekt om wat rust.
Zijn buizenchassis, inclusief de vloer en rolbeugel, weegt slechts 460 kilo. De batterijen van 520 kilo zijn dus zwaarder dan de rest van de auto. Het betreft 42 kWh aan lithium-ion accu’s die binnen twee uur weer vol kunnen zijn. Omdat deze Renault R5 Turbo 3E gefocust is op driften, gaat alle elektrokracht uiteraard naar de achterwielen.
In het design komt veel van de klassieke R5 Turbo 2 terug. Kijk maar eens naar die driedelige voorbumper of de luchthappers onder de B-stijl. In het aflopende deel van de motorkap zit het oplaadpunt verstopt. Je kunt natuurlijk ook niet om de mega-achtervleugel heen. Die probeert je ook tijdens jouw interpretatie van Tokyo Drift naar de grond te duwen. Achterin kun je de techniek zien liggen, al ziet een stel oranje kabels er natuurlijk niet half zo interessant uit als een kermende turbo-viercilinder.
Specificaties van de Renault R5 Turbo 3E
De vol-elektrische reïncarnatie van het Franse rallyavontuur heeft 380 pk en 700 Nm. Hij haalt een top van 200 km/u en schiet van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden. In de drift-modus doe je daar 3,9 seconden over; dan liggen de prioriteiten immers ergens anders. Ook leuk: Renault laat weten dat de 0-naar-100-tijd ook geldt voor de 100-meter sprint. Na die 100 meter zal er vast wel een modderig bochtje komen waar je hem zijwaarts doorheen drift.
Meer van TopGear


De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

VIDEO: De McLaren P1 driftauto is klaar en heeft een 1.000 pk sterke wankelmotor

Eerste beelden van de elektrische Range Rover: RaRo houdt van driften

Dit zijn de mooiste graphics van een racespel ooit (omdat het geen game is)

Politie wil drifter bij automeeting pakken, maar de omstanders hebben een ander idee

Driften met de Subaru Family Huckster met Travis Pastrana als bijrijder

Achter de scherm bij het lesje driften voor Max Verstappen in een Mazda RX-7

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
