
Alpine is al weer een paar jaar opnieuw een automerk en bereikt nu de ‘ik zelf doen’-leeftijd. Bij kindermensjes betekent dat vaak een eervolle poging met een hoop opruimwerkzaamheden voor de ouderlijke eenheid. In het geval van een jong automerk betekent het vooral meer auto’s. Abarth ging zelfstandig aan de slag na een wederopstanding en Cupra wilde ook op eigen poten staan.
Daarom is Renault Sport vanaf nu Alpine Cars. Het team van 300 man achter Renault Sport blijft bestaan, maar ze krijgen nieuwe bedrijfspolootjes. Snellere Renaults zullen niet meer de RS-badge dragen, maar een Alpine-badge. Wat dat betekent voor de huidige Renault Mégane RS is nog niet helemaal bekend. Misschien een Renault Mégane Alpine? Of toch een Alpine Mègane? Het is in ieder geval een fors logo om uit de grille te moeten poetsen. We gokken dat er voorlopig niets radicaals mee gebeurt.
Elektrische sportauto’s
Wel is zeker dat Alpine werkt aan een volledig elektrische hatchback, een elektrische crossover en een elektrische opvolger van de A110. De hatchback zal een retro-modelletje worden met stijlelementen van de oude Renault 5 Turbo. Specificaties zijn nog niet bekend.
De F1 stapte al eerder over
Dat Renault Sport nu Alpine wordt, is geen grote verrassing. Natuurlijk begon het bij het F1-team van Renault, dat sinds dit seizoen onder de vlag van Alpine racet. Daarnaast was bij het Renault 5 Prototype al duidelijk dat Alpine een eigen versie ging maken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
