
Alpine is al weer een paar jaar opnieuw een automerk en bereikt nu de ‘ik zelf doen’-leeftijd. Bij kindermensjes betekent dat vaak een eervolle poging met een hoop opruimwerkzaamheden voor de ouderlijke eenheid. In het geval van een jong automerk betekent het vooral meer auto’s. Abarth ging zelfstandig aan de slag na een wederopstanding en Cupra wilde ook op eigen poten staan.
Daarom is Renault Sport vanaf nu Alpine Cars. Het team van 300 man achter Renault Sport blijft bestaan, maar ze krijgen nieuwe bedrijfspolootjes. Snellere Renaults zullen niet meer de RS-badge dragen, maar een Alpine-badge. Wat dat betekent voor de huidige Renault Mégane RS is nog niet helemaal bekend. Misschien een Renault Mégane Alpine? Of toch een Alpine Mègane? Het is in ieder geval een fors logo om uit de grille te moeten poetsen. We gokken dat er voorlopig niets radicaals mee gebeurt.
Elektrische sportauto’s
Wel is zeker dat Alpine werkt aan een volledig elektrische hatchback, een elektrische crossover en een elektrische opvolger van de A110. De hatchback zal een retro-modelletje worden met stijlelementen van de oude Renault 5 Turbo. Specificaties zijn nog niet bekend.
De F1 stapte al eerder over
Dat Renault Sport nu Alpine wordt, is geen grote verrassing. Natuurlijk begon het bij het F1-team van Renault, dat sinds dit seizoen onder de vlag van Alpine racet. Daarnaast was bij het Renault 5 Prototype al duidelijk dat Alpine een eigen versie ging maken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
