Ja, wat je ziet, is wat je krijgt. Ook de Renault Symbioz is een crossover, ongeveer het enige wat de meeste fabrikanten nog maken. Met de reden dat ‘de consument’ dat graag wil. Dus vond Renault nog een gaatje tussen de Captur en Austral voor een nieuw model, waarvan de naam eindigt op een ‘Z’ voor extra spanning. Maar heel, heel spannend zijn crossovers over het algemeen niet. Praktisch, ja, dat wel.
De naam Symbioz komt van het Franse woord symbiose, wat we in het Nederlands ook zo schrijven maar net wat anders uitspreken. Oorspronkelijk komt symbiose van het Griekse woord symbiosis wat kortweg staat voor een langdurig samenzijn. Denk: huwelijk. Of, in auto-ontwerperstaal: een samensmelting van een voortsnellend lijnenspel dat bijeenkomt om hedendaagse urbane mobiliteit een nieuwe dimensie te geven. Of zoiets.
Net als de vernieuwde Captur, Scenic en Clio krijgt de Symbioz de nieuwe ontwerptaal van Renault. Er zijn dus veel scherpe lijnen, een groot achterwerk en ‘een doordringende blik’ dankzij de taps toelopende koplampen. Vanbinnen is er weer de handige verschuifbare achterbank en in het interieur is er nog 24,7 liter extra bagageruimte aan geheime vakjes en een dashboardkastje. Verder kun je je telefoon er draadloos opladen, is er een 10,4-inch staand scherm in het midden en een 10,3-inch liggend bestuurdersdisplay.
De specificaties van de Renault Symbioz
Om het allemaal niet té spannend te maken, is er maar één aandrijflijn beschikbaar. Die heet E-Tech hybride 145 en heeft een 49 pk sterke elektromotor met 1,2-kWh batterij en een 1,6-liter viercilinder benzinemotor die 95 pk produceert. Samen zorgen ze voor pakweg 145 pk. Zoals bij iedere Renault met deze aandrijflijn is er een extra elektromotor die als startgenerator dient.
Daarnaast is er een koppelingloze versnellingsbak met vier versnellingen voor de benzinemotor en twee voor de e-motor. Dankzij de zuinige motor en een redelijk beschaafd gewicht van 1.500 kilo verbruikt de Symbioz ongeveer 4,6 liter per 100 kilometer. Dat wil zeggen dat hij ongeveer 1 op 22 loopt. Dit kan een goede reden zijn om hem te overwegen ten opzichte van zijn vele concurrenten. Ergens in de zomer van dit jaar moet de Symbioz al bij je lokale Renault-dealer staan. Tegen die tijd worden de prijzen bekend.
Reacties