Het volgende model in het Renault-gamma is getroffen door de nieuwe designfilosofie van de vice-voorzitter van Renault, Gilles Vidal. Na de Clio en Scenic is hier nu de vernieuwde Renault Captur. Je zou het bijna niet zeggen, maar het gaat hier dus om een facelift. De technische basis is dus gelijk aan het model dat we nu kennen. Zal de Mitsubishi ASX ook dit uiterlijk krijgen?

Van de voorkant krijgt de Captur een soortgelijk snoetje als de Scenic. De twee strakke koplampen worden aangevuld met een dagrijverlichting in de vorm van een halve diamant. Deze lampjes heten je welkom bij het ontgrendelen en zodra je instapt hoor je een welkomstgeluidje. Allemaal erg vriendelijk van de Captur. De achterkant herken je nog wel duidelijk van de huidige Captur.

Nu met Android 12

Nieuw is het infotainmentsysteem dat draait op Android Automotive 12. De volledige hybride heeft optioneel een systeem dat ‘Hybrid Predictive Driving’ heet. De Captur bekijkt hierbij de komende zeven kilometer op de route en kijkt wanneer de auto het beste elektrisch kan rijden. Heb je geen route ingesteld, dan gaat de Captur uit van ‘de waarschijnlijkste route’.

Het gebruik van verchroomde delen is beperkt door Renault, iets wat je steeds vaker gaat zien bij alle automerken. Eenmaal in de nieuwe Renault is er nieuwe bekleding die uitsluitend van gerecyclede producten is gemaakt. Er zijn twee nieuwe schermpjes: die in het midden meet 10,4 inch en het scherm voor de bestuurder is 10,25 inch.

De handigste functie blijft

De Renault Captur had één functie overgenomen van de oer-Twingo, en die is nog altijd aanwezig. Je kunt de achterbank 16 centimeter naar voren of naar achteren verschuiven. Dit klinkt als een simpele functie, maar iedereen met een compactere auto weet hoe het is om nèt een paar centimeter laadruimte te missen. Met de achterbank helemaal naar voren, meet de bagageruimte 616 liter.

De motoren van de nieuwe Renault Captur

De vernieuwde Renault Captur is te bestellen met keuze uit vier aandrijflijnen. Het aanbod begint bij een 1,0-liter driecilinder turbomotortje dat 90 pk en 160 Nm heeft. Deze aandrijflijn is er ook op LPG. Daarnaast is er een 1,3-liter viercilinder turbomotor met een mild-hybrid systeem. Met 160 pk en 270 Nm is dit de sterkste en snelste nieuwe Captur. Van 0 van 100 km/u gaat in 8,5 seconden.

De meeste gekozen optie bij de huidige Captur is de hybride met een 1,6-liter viercilinder en twee elektromotoren. Bij elkaar opgeteld zorgen de verbrandingsmotor en e-motoren voor 145 pk en 205 Nm. De 0-100-tijd is afgerond op tien seconden. Volgens Renault zou deze auto 80 procent van de tijd in de stad elektrisch kunnen rijden. De plug-in hybride lijkt te vervallen.

  • Renault Captur facelift (2024) rijdend schuin voor
    Foto: © Renault
  • Renault Captur facelift (2024) rijdend schuin achter
    Foto: © Renault
  • Renault Captur facelift (2024) rijdend voorkant
    Foto: © Renault
  • Renault Captur facelift (2024) schuin voor
    Foto: © Renault
  • Renault Captur facelift (2024) badge achter met camera
    Foto: © Renault
  • Renault Captur facelift (2024) rijdend schuin voor
  • Renault Captur facelift (2024) rijdend schuin achter
  • Renault Captur facelift (2024) rijdend voorkant
  • Renault Captur facelift (2024) schuin voor
  • Renault Captur facelift (2024) badge achter met camera

Je kunt kiezen voor 17- tot 19-inch wielen en er is een Esprit Alpine-uitvoering, dat is de blauwe Captur die je op plaatjes hierboven ziet. Wat de nieuwe Renault Captur gaat kosten, is nog niet bekend. Ergens in de zomer van dit jaar staat de nieuwe Renault bij de Nederlandse dealers.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)