Renault TréZor laat mooie toekomst zien

De Renault TréZor: elektrisch, autonoom en bovenal wonderschoon

Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016
Renault TréZor 2016

Renault heeft zojuist in Parijs de TréZor onthuld, een concept voor een elektrische toekomst-sportauto. Volgens designbaas Laurens van den Acker geeft hij hints naar de kant die de Fransen met het uiterlijk van het merk op willen. Als dat zo is,  kon het nog wel eens een heel fraaie toekomst worden!

Nu zegt elke fabrikant dat altijd van z’n concepts, en Van den Acker heeft er nogal een handje van de toekomst nogal naar zich toe te trekken. Weet je nog, al die krankzinnige Mazda-concepts die hij maakte? Uiteindelijk bleef er niet heel veel méér van over dan een paar golfjes in een Mazda 5. Aan de andere kant: hij heeft zich bij Renault in de laatste jaren absoluut onsterfelijk gemaakt door het complete gamma op bijzonder smakelijke wijze te restylen. Hij deed dat ook op basis van een concept-car, de DéZir. Je kunt zijn beloftes inmiddels dus uiterst serieus nemen.

Wat is er bijzonder aan de Renault TréZor?

Nou, bijna alles. Allereerst natuurlijk dat uiterlijk. Het is typisch Van den Acker, met veel welvende rondingen. De vele honingraat-achtige zeshoekjes waarmee hij bedekt is, zien wij nog wel in toekomstige Renaults terugkomen. De TréZor is met zijn lengte van 4,7 meter een forse jongen. Tegelijkertijd is hij ontzettend laag: 1 meter en 8 centimetertjes. En met zijn bodemspeling van 25 centimeter wensen we je alvast veel succes met de eerste verkeersdrempel die je tegenkomt.

Uiteraard is de Renault TréZor, zoals je van elektra-voorlopers als de Fransen mag verwachten, geheel elektrisch. (Daar duidt de Z in de naam ook op: Zero Emission.) De techniek van de TréZor komt zo goed als één op één uit de Formule E-racer van het merk. Twee accupakketten voorzien de Trézor van 350 pk vermogen, goed voor een sprint naar 100 km/u in minder dan 4 seconden.

De Renault TréZor is grotendeels van koolstofvezel, wat helpt het gewicht tot 1.600 kilo te beperken. Het interieur is bijzonder futuristisch, met een vierkant stuur, veel rood leer en hout. Verder zou de TréZor in hoge mate autonoom moeten kunnen rijden en is hij verbonden met zo’n beetje alles wat ter wereld een internetaansluiting heeft.

En zo ziet de Renault TréZor eruit in het eggie, op de Parijse beursvloer:

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken