Renault Turbo's: de beste ooit gemaakt

Allemaal op een tentoonstelling tijdens de Rétromobile-show in Parijs

turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults
turbo renaults

Dit verhaaltje begint in 1977. Een glorieuze periode in de geschiedenis waarbij elk automerk dacht: ‘goh, dat turboladen kan nog weleens heel groot gaan worden’. In dit geval hebben we het over Renault. En over turbo’s natuurlijk. Bereid je voor op veel verwarring en op auto’s waarvan je waarschijnlijk nog nooit hebt gehoord (of die je je weigert te herinneren).

Renault RS10

turbo renaults
Renault RS10

De Renault RS10 won in 1979 voor het eerst een Grand Prix. Zijn voorganger, de Renault RS01, was de eerste turbogeladen (ja, dat is Nederlands) F1-auto in 1977. De betrouwbaarheid liet te wensen over: de motor blies zichzelf zo nu en dan op. Ach, kan gebeuren.

Renault 18 Turbo

turbo renaults
Renault 18 Turbo

In 1980 kwam dit hoekige pareltje op de markt. Door de turbo had dit brave sedannetje ruim 110 pk. Een bloedstollende (eerlijk, in een Renault 18…) 185 km/u was mogelijk. En uiteraard stond er heel groot ‘TURBO’ op de flanken.

Renault 5 Turbo

turbo renaults
Renault 5 Turbo

Ontworpen door het welbekende designhuis Bertone. De 5 Turbo had een middenmotor én achterwielaandrijving, vijf versnellingen en – dat we dit er nog bij moeten vertellen – een aardig formaatje turbo. De Renault 5 Turbo maakte zichzelf onsterfelijk door de Monte Carlo Rally Cup te winnen in 1981. Er zijn slechts 1.690 stuks van deze Renault 5 Turbo geproduceerd en ze zijn nog altijd zeer gewild.

Renault 5 Alpine Turbo

turbo renaults
Renault 5 Alpine Turbo

Nog een 5 Turbo? Je moet het zo zien: de listige hatchback die je hierboven ziet, is losjes gebaseerd op de Renault 5. De Renault 5 Alpine Turbo schurkte dichter tegen het productiemodel aan, met voorwielaandrijving en de motor op de originele plek: voorin. Deze auto is ouder dan de Golf 1 GTI en was een van de eerste hot hatchbacks met een turbo.

Renault Fuego Turbo

turbo renaults
Renault Fuego Turbo

Fuego is Spaans voor vuur en Frans voor ‘zo sportief als een vijf uur durende Netflix-binge-sessie’. Deze aparte verschijning werd pas sportief toen Renault de 1,6-liter turbo in de auto hing. En geniet even van de hoekige carrosserie – alleen een DeLorean DMC-12 is meer eighties.

Renault 11 Turbo

turbo renaults
Renault 11 Turbo

Zoals je waarschijnlijk al is opgevallen, is Renault erg handig in de nummering (niet dus). Deze turbo-coupé knalde van 0 naar 100 in slechts 9 seconden. De Renault 11 Turbo heeft dezelfde 1,4-liter turbomotor als de 5 GT Turbo.

Renault 5 GT Turbo

turbo renaults
Renault 5 GT Turbo

Ja, de Renault 5 GT Turbo. Heb je een aspirientje nodig voor de namen? Wij wel in ieder geval. Dit is de opvolger van de 5 Alpine Turbo met 116 dikke pk’s. Deze stralende verschijning weegt slechts 830 kilo en deed er 8 seconden over om de 100 km/u te bereiken.

Renault 21 2L Turbo

turbo renaults
Renault 21 2L Turbo

In de jaren tachtig was het tijd voor snellere sedans en Renault wilde Mercedes en BMW er niet vandoor laten gaan met alle winst. Met een 2,0-liter turbo en 177 pk moest deze Renault 21 2L Turbo de competitie aangaan met de dure Duitsers.

Renault Safrane Biturbo

turbo renaults
Renault Safrane Biturbo

De Safrane ken je vast nog wel – maar kende je deze extra hete Safrane al? Geeft niks joh, veel zeldzamer dan de Renault Safrane Biturbo wordt het niet. De 3,0-liter V6 produceert 263 pk en dat gaat via alle wielen naar het asfalt. Schakelen doe je zelf.

Goed onthouden allemaal – morgen is de overhoring.

Reacties
  1. Paul zegt op 10 februari 2019 om 22:54:

    Klopt Tony, snap ok niet waar ie dat hoekige vandaan haalt.

  2. Paul zegt op 10 februari 2019 om 21:01:

    Goed geschreven stukje. Maar niet heus 😭

  3. Tony zegt op 10 februari 2019 om 18:50:

    De Renault 18 en Fuego hoekig noemen, dan heb je niet naar het design gekeken. De Fuego heeft een voor die tijd optimaal gunstige stroomlijn en dat bereik je niet met hoekig.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws