
Testobject: Renault Twizy
Uitvoering: 80 Technic
Lokatie: Ibiza
Weersomstandigheden: zonnig, 20 graden, aardig wat wind
De Twizy is Renaults idee van vierwielig stadsvervoer, een elektrisch karretje waarmee je je vlot en gemakkelijk kunt verplaatsen en eventueel zelfs mee de grote weg op kunt.
Beviel het?
We hadden de grootste lol. De Twizy is officieel geen auto, maar valt in een soort uitzonderingscategorie, net als bijvoorbeeld een quad. Hij is comfortabeler dan een scooter, veel gemakkelijker te parkeren dan een klein autootje en hij rijdt nog verrassend geinig ook. Hij zou wat meer kW’s mogen hebben, maar dat schijnt niet te mogen voor een vervoersmiddel van dit type.
Nog bijzonderheden?
Dit ding is één grote bijzonderheid. Hij is ontzettend smal (1,24 meter) en je zit in het midden, met een eventuele passagier recht achter je. Je zit in de open lucht, maar hebt wel een voorruit en een dak. Deuren zijn optioneel.
Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De Twizy 80 (want hij kan 80 km/u) is er al voor 7.690 euro en staat vanaf april in de showroom. Onze Technic (stoere velgjes, metallic lak, carbonstickers) kost 8.490 euro. Misschien nog wel interessanter, vooral voor b-rijbewijsloos volk dat nu is aangewezen op tweewielers of hatelijke Chinese brommobielen, is de Twizy 45 (6.990 euro). Bedenk wel dat je bij beide Twizy’s nog een maandelijks bedrag van 50 tot 72 euro (afhankelijk van contractduur en kilometers) kwijt bent voor de huur van het accupakket.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Met de huidige accutechnologie en daardoor beperkte actieradius zijn er volgens ons maar twee elektrische concepten die werken: een volwaardige, bruikbare auto met benzine-range extender, of een klein, compact gevalletje waarmee je door een stedelijke omgeving kunt rollen. De Twizy belichaamt zo’n beetje het laatste. Hij is licht (450 kg), simpel, handig en hartstikke leuk. Puntje voor Renault.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze Renault Twizy F1 kan van jou zijn

Daniel Ricciardo krijgt een Twizy als bedrijfsauto

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Renault Twizy RS F1

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n comfortabele Renault Talisman na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
