
Testobject: Renault Twizy
Uitvoering: 80 Technic
Lokatie: Ibiza
Weersomstandigheden: zonnig, 20 graden, aardig wat wind
De Twizy is Renaults idee van vierwielig stadsvervoer, een elektrisch karretje waarmee je je vlot en gemakkelijk kunt verplaatsen en eventueel zelfs mee de grote weg op kunt.
Beviel het?
We hadden de grootste lol. De Twizy is officieel geen auto, maar valt in een soort uitzonderingscategorie, net als bijvoorbeeld een quad. Hij is comfortabeler dan een scooter, veel gemakkelijker te parkeren dan een klein autootje en hij rijdt nog verrassend geinig ook. Hij zou wat meer kW’s mogen hebben, maar dat schijnt niet te mogen voor een vervoersmiddel van dit type.
Nog bijzonderheden?
Dit ding is één grote bijzonderheid. Hij is ontzettend smal (1,24 meter) en je zit in het midden, met een eventuele passagier recht achter je. Je zit in de open lucht, maar hebt wel een voorruit en een dak. Deuren zijn optioneel.
Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De Twizy 80 (want hij kan 80 km/u) is er al voor 7.690 euro en staat vanaf april in de showroom. Onze Technic (stoere velgjes, metallic lak, carbonstickers) kost 8.490 euro. Misschien nog wel interessanter, vooral voor b-rijbewijsloos volk dat nu is aangewezen op tweewielers of hatelijke Chinese brommobielen, is de Twizy 45 (6.990 euro). Bedenk wel dat je bij beide Twizy’s nog een maandelijks bedrag van 50 tot 72 euro (afhankelijk van contractduur en kilometers) kwijt bent voor de huur van het accupakket.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Met de huidige accutechnologie en daardoor beperkte actieradius zijn er volgens ons maar twee elektrische concepten die werken: een volwaardige, bruikbare auto met benzine-range extender, of een klein, compact gevalletje waarmee je door een stedelijke omgeving kunt rollen. De Twizy belichaamt zo’n beetje het laatste. Hij is licht (450 kg), simpel, handig en hartstikke leuk. Puntje voor Renault.
Meer van TopGear


Deze Renault Twizy F1 kan van jou zijn

Daniel Ricciardo krijgt een Twizy als bedrijfsauto

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Renault Twizy RS F1

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
