
Testobject: Renault Twizy
Uitvoering: 80 Technic
Lokatie: Ibiza
Weersomstandigheden: zonnig, 20 graden, aardig wat wind
De Twizy is Renaults idee van vierwielig stadsvervoer, een elektrisch karretje waarmee je je vlot en gemakkelijk kunt verplaatsen en eventueel zelfs mee de grote weg op kunt.
Beviel het?
We hadden de grootste lol. De Twizy is officieel geen auto, maar valt in een soort uitzonderingscategorie, net als bijvoorbeeld een quad. Hij is comfortabeler dan een scooter, veel gemakkelijker te parkeren dan een klein autootje en hij rijdt nog verrassend geinig ook. Hij zou wat meer kW’s mogen hebben, maar dat schijnt niet te mogen voor een vervoersmiddel van dit type.
Nog bijzonderheden?
Dit ding is één grote bijzonderheid. Hij is ontzettend smal (1,24 meter) en je zit in het midden, met een eventuele passagier recht achter je. Je zit in de open lucht, maar hebt wel een voorruit en een dak. Deuren zijn optioneel.
Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De Twizy 80 (want hij kan 80 km/u) is er al voor 7.690 euro en staat vanaf april in de showroom. Onze Technic (stoere velgjes, metallic lak, carbonstickers) kost 8.490 euro. Misschien nog wel interessanter, vooral voor b-rijbewijsloos volk dat nu is aangewezen op tweewielers of hatelijke Chinese brommobielen, is de Twizy 45 (6.990 euro). Bedenk wel dat je bij beide Twizy’s nog een maandelijks bedrag van 50 tot 72 euro (afhankelijk van contractduur en kilometers) kwijt bent voor de huur van het accupakket.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Met de huidige accutechnologie en daardoor beperkte actieradius zijn er volgens ons maar twee elektrische concepten die werken: een volwaardige, bruikbare auto met benzine-range extender, of een klein, compact gevalletje waarmee je door een stedelijke omgeving kunt rollen. De Twizy belichaamt zo’n beetje het laatste. Hij is licht (450 kg), simpel, handig en hartstikke leuk. Puntje voor Renault.
Meer van TopGear


Deze Renault Twizy F1 kan van jou zijn

Daniel Ricciardo krijgt een Twizy als bedrijfsauto

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Renault Twizy RS F1

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen
