Renault Twizy: 1e rij-indruk

TopGear reed zojuist Renaults nieuwste elektrische troef, de Twizy. In het volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: Renault Twizy
Uitvoering: 80 Technic
Lokatie: Ibiza
Weersomstandigheden: zonnig, 20 graden, aardig wat wind

 
Wat reden we?
De Twizy is Renaults idee van vierwielig stadsvervoer, een elektrisch karretje waarmee je je vlot en gemakkelijk kunt verplaatsen en eventueel zelfs mee de grote weg op kunt.

Beviel het?
We hadden de grootste lol. De Twizy is officieel geen auto, maar valt in een soort uitzonderingscategorie, net als bijvoorbeeld een quad. Hij is comfortabeler dan een scooter, veel gemakkelijker te parkeren dan een klein autootje en hij rijdt nog verrassend geinig ook. Hij zou wat meer kW’s mogen hebben, maar dat schijnt niet te mogen voor een vervoersmiddel van dit type.

Nog bijzonderheden?
Dit ding is één grote bijzonderheid. Hij is ontzettend smal (1,24 meter) en je zit in het midden, met een eventuele passagier recht achter je. Je zit in de open lucht, maar hebt wel een voorruit en een dak. Deuren zijn optioneel.

Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De Twizy 80 (want hij kan 80 km/u) is er al voor 7.690 euro en staat vanaf april in de showroom. Onze Technic (stoere velgjes, metallic lak, carbonstickers) kost 8.490 euro. Misschien nog wel interessanter, vooral voor b-rijbewijsloos volk dat nu is aangewezen op tweewielers of hatelijke Chinese brommobielen, is de Twizy 45 (6.990 euro). Bedenk wel dat je bij beide Twizy’s nog een maandelijks bedrag van 50 tot 72 euro (afhankelijk van contractduur en kilometers) kwijt bent voor de huur van het accupakket.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Met de huidige accutechnologie en daardoor beperkte actieradius zijn er volgens ons maar twee elektrische concepten die werken: een volwaardige, bruikbare auto met benzine-range extender, of een klein, compact gevalletje waarmee je door een stedelijke omgeving kunt rollen. De Twizy belichaamt zo’n beetje het laatste. Hij is licht (450 kg), simpel, handig en hartstikke leuk. Puntje voor Renault.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws