Eerder las je al een stukje over ons bezoek aan Anija, een tuner die zich specialiseert in het opleuken van zeer exotisch spul. Deze keer staat Revolfe in de schijnwerpers: een kleine, maar fijne tuningshop in Yokohama, Japan – die zich toevallig in dezelfde straat als Advance Tuning bevindt. Met een lid van de echte Mid Night Club.

‘Revolfe S.A. High power & save energy’ staat er bij de tuner op de deurmat. Wat dat precies wil zeggen, mag Joost weten. Interessant oogt het zeker. Net zoals de zilverkleurige Nissan 300ZX die in de showroom geparkeerd staat. Een Japanse meneer laat met een trotse lach op zijn gezicht het bewijs zien: ‘328,4 km/u’. En een lijst met alle onderdelen die de Nissan rijk is. Ongeveer 650 pk telt deze schoonheid. Toen deze auto in elkaar geschroefd werd, was dat absurd veel. En nu nog.

De naam van onze gids is Isoa Mizota. Hij is de baas van Revolfe. Het pand waarin hij zijn bedrijf gevestigd heeft is niet groot, maar toch strak en netjes. Buiten staat een breed assortiment auto’s die naar hartenlust gemodificeerd zijn. Binnen zijn de muren versierd met foto’s van allerlei klassieke auto’s en onderdelen. Verder zien we de gebruikelijke rommel die je in een garage zou verwachten. Maar er is één ding dat steeds terug lijkt te komen: de tekst ‘Mid Night’. We zien het op sommige foto’s, kleine stickers en zelfs op de voorruit van de ZX.

Wat is Mid Night?

Misschien heb je de verhalen van de Mid Night Club wel eens gehoord. De club werd rond 1987 opgericht door een bende straatracers die de Wangan (de legendarische autoweg) tussen Tokio en Yokohama onveilig maakte. Schijnbaar mocht je alleen bij de Mid Night Club horen als je over een auto beschikte die een snelheid van minimaal 257 km/u kon bereiken. Een getal dat volgens de legendes regelmatig aangetikt werd. Omdat de begrensde auto’s van de politie niet sneller gingen dan zo’n 160 km/u, wisten de legendarische straatracers vrijwel altijd uit de bak te blijven.

Hoewel ze zichzelf buiten de wet stelden, hielden de leden van de Mid Night Club zich aan een strikte code. Als een lid zichzelf of iemand anders bewust in gevaar bracht, werd hij voor eeuwig verbannen. Er was zelfs een leerschool voor nieuwe leden. Sterker nog: het schijnt dat maar 10 procent van alle leerlingen uiteindelijk een volledig lid is geworden. De Mid Night Club was streng.

Zo streng dat elke auto waar een nepsticker van de club op werd gespot, werd omgetoverd tot schroot. Al zijn er mensen die dit tegenspreken; de echte racers zouden dan direct herkenbaar zijn en opgepakt worden – ze hebben immers de enige niet-vernielde auto met sticker. En toch, het had iets romantisch, die mythologische Mid Night Club. Dat blijkt wel uit het feit dat er honderden magazines artikelen aan gewijd hebben.

Het einde van de Mid Night Club

Toch eindigde het verhaal van de Mid Night Club niet op een vrolijke noot. In 1999 ging het helemaal mis toen lokale gangsters wilden racen en iemand met te weinig ervaring voor een dodelijk ongeluk zorgde. Met hun eer hoog in het vaandel werd de Mid Night Club niet lang daarna ontbonden. Veel oud-clubleden weigeren er nog steeds over te praten. Net als Mizota-San, die onze vragen over de club op hartelijke wijze afweert met een glimlach. Het zijn tuners als Revolfe die de geest van de Japanse straatracer tot op de dag van vandaag in leven houden. Met dank aan hen leeft de legende nog steeds voort.

Foto’s: Mark Riccioni

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear