Als je het hebt over rebels without a cause, en over rondrijden in de zon van Californië, dan heb je het al gauw over de Corvette.

Er zijn genoeg mensen voor wie de aanblik van een felrode Corvette uit 1958 genoeg is om direct hun biezen te pakken. Ik snap dat wel: deze auto is niet ieders smaak. Toch heeft deze eerste sportwagen van GM wel iets. Alleen z’n afmetingen zijn al voldoende om van onder de indruk te raken. Vreemd om te zien dat zo’n overdreven grote auto ook iets vrouwelijks kan uitstralen. Het lijkt alsof de welvingen en de vormen direct inwerken op receptoren in je hersenen, zodat je als vanzelf denkt aan de voluptueuze schoonheden die in de jaren vijftig over het witte doek huppelden. De Corvette lijkt in elk geval niet op een strakke, agressieve raceauto. Dat is ie ook zeker niet. Niet in de verste verte.

Het heeft er alle schijn van dat General Motors voor zijn allereerste tweezits sportwagen heeft volstaan met het verwijderen van twee stoelen uit een vierzitter. De ontwerpers voelden zich in elk geval niet geroepen om de auto lichter, stijver en eenvoudiger te maken, zodat het een fatsoenlijke roadster kon worden.

Met enige moeite slaagt de 4,6-liter V8 erin om 283 pk op te wekken, maar dat gaat gepaard met een smerig, lekker lui geluid, prachtige herrie. Het rode interieur van dit exemplaar is wel heel erg rood. Deze auto is een echte filmster, de glamour van het Hollywood uit de jaren vijftig druipt ervan af. Ik zal eerlijk zijn: wat rijden betreft, verwacht ik niet veel van de Corvette. Hij is zwaar en de motor is lui en lomp, maar het kan me allemaal niets schelen. Die filmsterren uit de jaren vijftig konden toch ook niet acteren? Ondanks de films die ze maakten en de rollen die ze speelden, nooit waren het echte cowboys of gangsters – het waren gewoon mooie mensen die de toeschouwers een fantasiewereld introkken. De Corvette doet precies hetzelfde. Z’n gewelfde flanken en de prachtige achtersteven maken ‘m tot een onovertroffen schoonheid – zonder de functionele lijnen van een serieuze racer.

Verscholen achter de rondlopende voorruit en het futuristische dashboard voelde ik tijdens het ritje over ons circuit de positiviteit er bijna vanaf stralen. Ik weet nauwelijks hoe de wereld ervoor stond toen de Chevrolet Corvette in 1953 z’n opwachting maakte, maar je ziet dat het bij deze auto gaat om hoop en blind optimisme. We zagen een toekomst van vliegende auto’s, van leven in de ruimte met een robot als butler. Het maakte geen fluit uit dat je met de Corvette niet naar de ruimte kon. Het voornaamste was dat ie eruit zag alsof ie dat wel kon. De Corvette heeft geen noemenswaardige remmen en hij rolt en kraakt zich door elke bocht. Daarbij weet de V8, ondanks zijn indrukwekkende geluid, nauwelijks raad met het gewicht van de auto. Maar dat doet er dus allemaal niet toe. Zestig jaar geleden ging het om de styling, de glamour en de illusie dat je op kon stijgen of met duizend kilometer per uur door een woestijn kon jagen.

Inmiddels kunnen we de Corvette beter op waarde schatten. Deze auto moet je gewoon door een roze zonnebril bekijken. De allereerste Corvette werd bij z’n introductie in 1953 niet bijster enthousiast ontvangen. Misschien keken mensen destijds wel door het buitenissige design heen, en hadden ze het idee dat ie dat uiterlijk nooit zou kunnen waarmaken. Het was dus zeker niet direct een groot succes. Maar zelfs de beste Amerikaanse auto’s uit die tijd reden en stuurden naar de huidige maatstaven als een tanker. Daarom kunnen we nu pas genieten van de nostalgie en de Corvette zijn matige rijeigenschappen vergeven.

In de afgelopen decennia werden ze beter en sneller en werd zelfs het rijgedrag aanvaardbaar. De laatste jaren is de Corvette synoniem geworden voor pure sportauto’s die de vergelijking met de Europese concurrentie best kunnen doorstaan. Die allereerste Corvette was misschien altijd al gebouwd om pas jaren later te worden gewaardeerd. Zestig jaar later om precies te zijn. Nu hoeft ie alleen nog maar mooi te zijn, en worden alle lekkages, het deinen en de slechte remmen met de mantel der liefde bedekt. Elke autoliefhebber krijgt een lach op zijn gezicht als hij een Corvette uit dit vervlogen tijdperk ziet rijden. Zo gaan die dingen bij mensen die een echte auto kunnen waarderen. Misschien is dat wel de belangrijkste verklaring voor z’n status als icoon. De Corvette is rock & roll.


Chevrolet Corvette C1



Productie: 1953-1962

Motor: 4,6-liter V8, handgeschakelde vierbak

Vermogen: 283 pk

Koppel: 392 Nm

Acceleratie: 0-100 km/u in 6,8 s

Top: 195 km/u

Gewicht: 1.294 kilo

Reacties