Snel, scherp en vol gas – tijd om de Honda Civic Type R in de schijnwerpers te zetten.

Waarschijnlijk heeft iedereen die ouder is dan veertig moeite met het idee van een klassieke Japanner. Als je bent opgegroeid met Escort Mexico’s, Golf GTI’s en Manta GTE’s, dan zul je een auto van Japanse makelij waarschijnlijk vooral beschouwen als een gebruiksvoorwerp. Als een auto met de uitstraling van een broodrooster.

Met die vooroordelen maakt de Civic Type R korte metten. De tweede generatie – we zien hier een exemplaar van de eerste generatie – verscheen in 2001 op de markt, precies op een moment dat de hete hatchback het moest afleggen tegen wat meer politiek correcte modellen. Geheel onverwacht kwam Honda destijds met dit apparaat op de proppen. Een messcherpe auto, met een ingenieuze VTEC-motor en een typisch Japans karakter dat nog altijd niet gedateerd is.

De letter R valt in elk geval niet te missen – die vind je op elke plek waar Honda ruimte zag, van de grille en zij-skirts tot het kofferdeksel en de kuipstoelen. Deze Civic laat je duidelijk weten waartoe ie in staat is. Z’n sportieve uiterlijk maakt ie ook in alle opzichten waar. De 197 pk van de atmosferische 2,0-liter viercilinder wordt via een strak schakelende zesbak op de voorwielen overgebracht. Schakelen doe je met een conventionele versnellingspook die als een soort armprothese uit het dashboard steekt.

De Civic Type R is dus eigenlijk heel basaal en heeft zo ongeveer het maximale vermogen wat je bij een voorwielaandrijver zonder tussenkomst van differentiëlen of ander technisch geneuzel kunt overbrengen. Maar je hebt nooit het idee dat de auto niet op z’n taak is berekend.

Dit is zo’n auto waar de term hete hatchback voor lijkt te zijn bedacht. De Civic Type R klinkt heerlijk luidruchtig en agressief, en schakelt nog een tandje bij wanneer je in de buurt komt van de VTEC-zone. Ook de wielophanging voelt messcherp aan, en is precies stug genoeg. De auto als geheel voelt heel speciaal, alsof Honda achter de schermen heel goed heeft nagedacht over de vraag hoe je tekeer kunt gaan zonder dat de auto uit elkaar valt of bij de allereerste bocht in een weiland belandt.

Met een ietwat onbescheiden gewicht van 1.270 kilo voelt de Type R lichter dan hij daadwerkelijk is. Toch is dat voor de 197 pk licht genoeg om binnen 6,4 seconden naar 100 km/u te snellen, tot een topsnelheid van 235 km/u. Normaliter zou ik weinig opgewonden raken van het feit dat een auto is uitgerust met een lichter vliegwiel omdat je daarmee 0,2 seconden zou kunnen afhalen van je snelste acceleratietijd. Ik was altijd van mening dat je dat verschil helemaal niet merkt. Maar in de Civic Type R merk je er wel iets van. Volgens mij kun je met deze auto een druif op de apex doormidden snijden met de front-splitter, zo nauwkeurig stuurt de Honda.

In 2004 volgde een facelift en werd de Civic Type R vergeleken met veel snellere en duurdere concurrenten als de Porsche 911 GT3. Dat heeft alles te maken met zijn even doelgerichte als brute karakter. Toch is de Type R zeker niet alleen maar bedoeld voor het circuit. Dit is een hete hatchback in de beste traditie: een werkpaard voor de dagelijkse dingen, maar altijd klaar om in het weekeinde eens flink door te jakkeren.

Wat misschien nog wel het meest voor ‘m spreekt, is de belangstelling voor Japanse auto’s – die sinds z’n introductie enorm is gegroeid. Het ingetogen en hoekige uiterlijk ademt eenvoud, maar is vooral heel erg cool gebleven. Een onopvallende lakkleur en subtiel gewijzigde velgen vormen een uitstekend recept voor een echte, ouderwetse Japanse klassieker. Jazeker, deze auto is voorbestemd om een klassieker te worden. De hoogtoerige, atmosferische VTEC-motoren kunnen niet meer voldoen aan de strenge milieueisen die tegenwoordig gelden. Dat betekent dat het Type R-label op een laag pitje stond; tot het moment dat Honda aankondigde met een nieuwe versie met turbomotor te komen. Het hoofdstuk van de ouderwetse Type R’s, auto’s van voor het tijdperk dat wordt gedomineerd door turboladers en motoren met een kleinere cilinderinhoud, is hiermee definitief afgesloten.

Als dat geen reden genoeg is om op internet te gaan zoeken, bedenk dan dat dit een Honda is. Die gaan dus niet kapot. Ooit had ik een grote voorliefde voor een Vauxhall Firenza. Destijds was dat voor mij de ultieme youngtimer. Als ik er toen eentje had gevonden die ik kon betalen, dan had ik meer stilgestaan met pech dan dat ik er plezier aan had beleefd. Dan hebben jongeren het tegenwoordig een stuk gemakkelijker. Hun ouderwetse klassiekers zijn namelijk een stuk betrouwbaarder.


Honda Civic Type R



Geproduceerd: 2001-2005

Motor: 2,0 liter viercilinder

Vermogen: 197 pk

Koppel: 195 Nm

Transmissie: handgeschakelde zesbak

Prestaties: 0-100 km/u in 6,4 s, top 235 km/u

Gewicht: 1.270 kilo

Reacties

Meer van TopGear