Right to Repair of Recht op Reparatie, je hebt er de afgelopen tijd wellicht iets over meekregen. Nu apparaten (van auto tot magnetron) steeds digitaler en meer verbonden zijn met het internet, kunnen fabrikanten andere regels opleggen. Zo kunnen ze bepaalde functies uitschakelen als ze zien dat jij zelf aan je apparaat hebt lopen klussen. Of als je bijvoorbeeld naar de winkel om de hoek bent geweest, die officieel geen reparatielicentie heeft. Door deze regels zou je verplicht zijn dure reparaties uit te voeren of een nieuw apparaat te kopen als een fabrikant dat nodig vindt.

Gelukkig zien steeds meer instanties dat Recht op Reparatie niet alleen eerlijk, maar ook duurzaam is. Sinds maart van dit jaar zijn fabrikanten van elektronica die spullen aanbieden binnen de EU verplicht om tien jaar na de productiedatum nog reserveonderdelen aan te bieden. Bovendien moeten onderdelen vervangen kunnen worden met normaal gereedschap zonder dat je daarmee het apparaat beschadigt.

Tesla en Right to Repair

Maar ook in auto’s, en met name in Amerika, is er veel om te doen. Het belang van Right to Repair wordt aangetoond in de video van Rich Rebuilds. De autoliefhebber is al langere tijd voorvechter van het recht om te repareren. Tesla had lange tijd een slechte reputatie, zo wilden ze vroeger liever geen losse onderdelen verkopen of ze schakelden snelladen uit bij gerepareerde auto’s. Overigens ontkent hij dat dat zijn motivatie was om een V8-motor in een Tesla Model S te leggen.

Een eigenaar van een Tesla Model 3 klopte bij Electrified Garage aan met een reparatie. De bestuurder raakte een object op de weg en daarmee beschadigde hij de batterij: een nippel van het koelsysteem was gescheurd. Volgens Tesla moest nu de volledige batterij vervangen worden. De prijs? 16.000 dollar, omgerekend zo’n 13.500 euro. Electrified Garage besloot de reparatie zelf te uit te voeren en het beschadigde onderdeel te repareren. De totale kosten? 700 dollar, nog geen 600 euro.

Een kleine kanttekening

Uiteraard zou je ook geen nieuwe auto kopen als je bijvoorbeeld zelf niet de banden mag laten vervangen waar jij dat wilt, dus het Recht op Reparatie is heel logisch. Wel snappen we dat Tesla er niet zo happig op is dat Jan en Alleman in de accu met 400 volt gaat lopen wroeten – dat is vragen om problemen. In de toekomst moet er een mooie middenweg gevonden worden tussen vrije keuze van reparatie en veiligheid.

Right to Repair: Tesla zelf repareren scheelt 13.000 euro

Reacties

  • Dave heeft op 20 juli 2021 geschreven:

    vergeet dan niet bij te vermelden dat de gerepareerde Tesla 3 door derden NOOIT meer kan Superchargen omdat dit geblokkeerd wordt door Tesla

    Reageer
  • Philip heeft op 15 juli 2021 geschreven:

    Tesla service was erg goed in het begin, toen ze nog marktaandeel moesten opbouwen in Nederland. Voor mij reden om na 3½ jaar een tweede keer een Tesla Model S te bestellen. Daar heb ik na twee jaar al afscheid van genomen ivm de inmiddels slechte en totaal niet klantgerichte Tesla service. Nu rijd ik een Porsche Taycan 4S: bij Porsche weten ze nog wél wat echte klantenservice betekent.

    Reageer
  • Henk heeft op 14 juli 2021 geschreven:

    Zelfde bij verzekeringen, alleen reparatie bij aangesloten schade herstel bedrijven

    • Pino heeft op 16 juli 2021 geschreven:

      Dat is niet verplicht alleen betaal je dan wel een eigen risico aandeel meer niet

      Reageer
    Reageer
  • Wezzz heeft op 14 juli 2021 geschreven:

    The right to repair komt over gewaaid uit de telefoon en computer reparatie wereld. Waar Apple zijn klanten ook aan alle kanten loopt te naaien. Het is goed dat deze bedrijven aangepakt gaan worden. Volstrekt belachelijk dat je jouw apparaat / auto niet kan repareren waar jij wilt. Het is tenslotte jouw eigen bezit.

    • Charles heeft op 16 juli 2021 geschreven:

      Jein; het is zo’n beetje tegelijk ontstaan in de elektronica branche en de landbouwmechanisatie; John Deere is bijvoorbeeld een hele slechte als het op laten repareren van de eigen tractor aankomt. Want het brengt meer op om een monteur een luchtfilter te laten vervangen en op een computer te typen dan alleen een luchtfilter te verkopen.

      Jammer dat een boer het een paar duizend dollar kost aan gemiste inkomsten.

      Reageer
    Reageer
  • Objectief heeft op 14 juli 2021 geschreven:

    Nog een reden waarom Tesla aan alle kanten voorbij gestreefd wordt: de schofterige behandeling van klanten door Musk werd bij PayPal misschien nog geaccepteerd, maar in de autowereld kom je daar niet mee weg.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)