
Right to Repair of Recht op Reparatie, je hebt er de afgelopen tijd wellicht iets over meekregen. Nu apparaten (van auto tot magnetron) steeds digitaler en meer verbonden zijn met het internet, kunnen fabrikanten andere regels opleggen. Zo kunnen ze bepaalde functies uitschakelen als ze zien dat jij zelf aan je apparaat hebt lopen klussen. Of als je bijvoorbeeld naar de winkel om de hoek bent geweest, die officieel geen reparatielicentie heeft. Door deze regels zou je verplicht zijn dure reparaties uit te voeren of een nieuw apparaat te kopen als een fabrikant dat nodig vindt.
Gelukkig zien steeds meer instanties dat Recht op Reparatie niet alleen eerlijk, maar ook duurzaam is. Sinds maart van dit jaar zijn fabrikanten van elektronica die spullen aanbieden binnen de EU verplicht om tien jaar na de productiedatum nog reserveonderdelen aan te bieden. Bovendien moeten onderdelen vervangen kunnen worden met normaal gereedschap zonder dat je daarmee het apparaat beschadigt.
Tesla en Right to Repair
Maar ook in auto’s, en met name in Amerika, is er veel om te doen. Het belang van Right to Repair wordt aangetoond in de video van Rich Rebuilds. De autoliefhebber is al langere tijd voorvechter van het recht om te repareren. Tesla had lange tijd een slechte reputatie, zo wilden ze vroeger liever geen losse onderdelen verkopen of ze schakelden snelladen uit bij gerepareerde auto’s. Overigens ontkent hij dat dat zijn motivatie was om een V8-motor in een Tesla Model S te leggen.
Een eigenaar van een Tesla Model 3 klopte bij Electrified Garage aan met een reparatie. De bestuurder raakte een object op de weg en daarmee beschadigde hij de batterij: een nippel van het koelsysteem was gescheurd. Volgens Tesla moest nu de volledige batterij vervangen worden. De prijs? 16.000 dollar, omgerekend zo’n 13.500 euro. Electrified Garage besloot de reparatie zelf te uit te voeren en het beschadigde onderdeel te repareren. De totale kosten? 700 dollar, nog geen 600 euro.
Een kleine kanttekening
Uiteraard zou je ook geen nieuwe auto kopen als je bijvoorbeeld zelf niet de banden mag laten vervangen waar jij dat wilt, dus het Recht op Reparatie is heel logisch. Wel snappen we dat Tesla er niet zo happig op is dat Jan en Alleman in de accu met 400 volt gaat lopen wroeten – dat is vragen om problemen. In de toekomst moet er een mooie middenweg gevonden worden tussen vrije keuze van reparatie en veiligheid.
Right to Repair: Tesla zelf repareren scheelt 13.000 euro
7 reacties op “Right to Repair: Tesla zelf repareren scheelt 13.000 euro”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

vergeet dan niet bij te vermelden dat de gerepareerde Tesla 3 door derden NOOIT meer kan Superchargen omdat dit geblokkeerd wordt door Tesla
Tesla service was erg goed in het begin, toen ze nog marktaandeel moesten opbouwen in Nederland. Voor mij reden om na 3½ jaar een tweede keer een Tesla Model S te bestellen. Daar heb ik na twee jaar al afscheid van genomen ivm de inmiddels slechte en totaal niet klantgerichte Tesla service. Nu rijd ik een Porsche Taycan 4S: bij Porsche weten ze nog wél wat echte klantenservice betekent.
Zelfde bij verzekeringen, alleen reparatie bij aangesloten schade herstel bedrijven
Dat is niet verplicht alleen betaal je dan wel een eigen risico aandeel meer niet
The right to repair komt over gewaaid uit de telefoon en computer reparatie wereld. Waar Apple zijn klanten ook aan alle kanten loopt te naaien. Het is goed dat deze bedrijven aangepakt gaan worden. Volstrekt belachelijk dat je jouw apparaat / auto niet kan repareren waar jij wilt. Het is tenslotte jouw eigen bezit.
Jein; het is zo’n beetje tegelijk ontstaan in de elektronica branche en de landbouwmechanisatie; John Deere is bijvoorbeeld een hele slechte als het op laten repareren van de eigen tractor aankomt. Want het brengt meer op om een monteur een luchtfilter te laten vervangen en op een computer te typen dan alleen een luchtfilter te verkopen.
Jammer dat een boer het een paar duizend dollar kost aan gemiste inkomsten.
Nog een reden waarom Tesla aan alle kanten voorbij gestreefd wordt: de schofterige behandeling van klanten door Musk werd bij PayPal misschien nog geaccepteerd, maar in de autowereld kom je daar niet mee weg.