
Right to Repair of Recht op Reparatie, je hebt er de afgelopen tijd wellicht iets over meekregen. Nu apparaten (van auto tot magnetron) steeds digitaler en meer verbonden zijn met het internet, kunnen fabrikanten andere regels opleggen. Zo kunnen ze bepaalde functies uitschakelen als ze zien dat jij zelf aan je apparaat hebt lopen klussen. Of als je bijvoorbeeld naar de winkel om de hoek bent geweest, die officieel geen reparatielicentie heeft. Door deze regels zou je verplicht zijn dure reparaties uit te voeren of een nieuw apparaat te kopen als een fabrikant dat nodig vindt.
Gelukkig zien steeds meer instanties dat Recht op Reparatie niet alleen eerlijk, maar ook duurzaam is. Sinds maart van dit jaar zijn fabrikanten van elektronica die spullen aanbieden binnen de EU verplicht om tien jaar na de productiedatum nog reserveonderdelen aan te bieden. Bovendien moeten onderdelen vervangen kunnen worden met normaal gereedschap zonder dat je daarmee het apparaat beschadigt.
Tesla en Right to Repair
Maar ook in auto’s, en met name in Amerika, is er veel om te doen. Het belang van Right to Repair wordt aangetoond in de video van Rich Rebuilds. De autoliefhebber is al langere tijd voorvechter van het recht om te repareren. Tesla had lange tijd een slechte reputatie, zo wilden ze vroeger liever geen losse onderdelen verkopen of ze schakelden snelladen uit bij gerepareerde auto’s. Overigens ontkent hij dat dat zijn motivatie was om een V8-motor in een Tesla Model S te leggen.
Een eigenaar van een Tesla Model 3 klopte bij Electrified Garage aan met een reparatie. De bestuurder raakte een object op de weg en daarmee beschadigde hij de batterij: een nippel van het koelsysteem was gescheurd. Volgens Tesla moest nu de volledige batterij vervangen worden. De prijs? 16.000 dollar, omgerekend zo’n 13.500 euro. Electrified Garage besloot de reparatie zelf te uit te voeren en het beschadigde onderdeel te repareren. De totale kosten? 700 dollar, nog geen 600 euro.
Een kleine kanttekening
Uiteraard zou je ook geen nieuwe auto kopen als je bijvoorbeeld zelf niet de banden mag laten vervangen waar jij dat wilt, dus het Recht op Reparatie is heel logisch. Wel snappen we dat Tesla er niet zo happig op is dat Jan en Alleman in de accu met 400 volt gaat lopen wroeten – dat is vragen om problemen. In de toekomst moet er een mooie middenweg gevonden worden tussen vrije keuze van reparatie en veiligheid.
Right to Repair: Tesla zelf repareren scheelt 13.000 euro
7 reacties op “Right to Repair: Tesla zelf repareren scheelt 13.000 euro”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Wat er ook gebeurt met de wegenbelasting, jullie gaan sowieso veel betalen (en dat is je eigen schuld)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Weet jij welke (geweldige) Franse auto geleverd is met een Maserati-V6?

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe handsfree-flitsers van de politie maken blijkbaar soms een (best grappige) fout

Hopelijk worden eFuels ooit goedkoper want wij willen nu ook een gezinsauto met een V10

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

vergeet dan niet bij te vermelden dat de gerepareerde Tesla 3 door derden NOOIT meer kan Superchargen omdat dit geblokkeerd wordt door Tesla
Tesla service was erg goed in het begin, toen ze nog marktaandeel moesten opbouwen in Nederland. Voor mij reden om na 3½ jaar een tweede keer een Tesla Model S te bestellen. Daar heb ik na twee jaar al afscheid van genomen ivm de inmiddels slechte en totaal niet klantgerichte Tesla service. Nu rijd ik een Porsche Taycan 4S: bij Porsche weten ze nog wél wat echte klantenservice betekent.
Zelfde bij verzekeringen, alleen reparatie bij aangesloten schade herstel bedrijven
Dat is niet verplicht alleen betaal je dan wel een eigen risico aandeel meer niet
The right to repair komt over gewaaid uit de telefoon en computer reparatie wereld. Waar Apple zijn klanten ook aan alle kanten loopt te naaien. Het is goed dat deze bedrijven aangepakt gaan worden. Volstrekt belachelijk dat je jouw apparaat / auto niet kan repareren waar jij wilt. Het is tenslotte jouw eigen bezit.
Jein; het is zo’n beetje tegelijk ontstaan in de elektronica branche en de landbouwmechanisatie; John Deere is bijvoorbeeld een hele slechte als het op laten repareren van de eigen tractor aankomt. Want het brengt meer op om een monteur een luchtfilter te laten vervangen en op een computer te typen dan alleen een luchtfilter te verkopen.
Jammer dat een boer het een paar duizend dollar kost aan gemiste inkomsten.
Nog een reden waarom Tesla aan alle kanten voorbij gestreefd wordt: de schofterige behandeling van klanten door Musk werd bij PayPal misschien nog geaccepteerd, maar in de autowereld kom je daar niet mee weg.