
Is dit het begin van Rivians eigen Model Y-momentje? De aandeelhouders hopen in ieder geval van wel. Het Amerikaanse EV-merk Rivian heeft zojuist de R2 en R3 onthuld. Met deze SUV’s wil het merk de oversteek naar Europa maken. Ze zijn qua formaat wat geschikter voor onze wegen dan de R1T en de prijs zou ook een stuk schappelijker moeten zijn.
Laten we beginnen met de Rivian R3, die waarschijnlijk het interessantst is voor Nederland en België. Helaas is dat de auto waar we nog het langst op moeten wachten, want hij komt pas op z’n vroegst in 2027. In de VS moet hij omgerekend tussen de 32.000 en 42.000 euro gaan kosten. Qua formaat moet je een beetje denken aan de Volvo EX30.
Minimalistisch interieur van de Rivian R3
De Rivian R3 heeft alle interieurkenmerken van een EV die gemaakt is om zo goedkoop mogelijk te zijn. Zo is het interieur zo minimalistisch mogelijk en zijn er vrijwel geen knoppen. Alle functies zitten in het scherm. Tof is de achterruit die omhoog kan – en met een kleine auto kan dat nog best eens handig zijn als je een wat langere lading moet vervoeren.

De sportievere R3X | Foto: © Rivian
Bij zowel de Rivian R3 als de R2 mag je straks kiezen uit een grote of een kleine batterij. Het grotere accupakket moet zo’n 480 kilometer halen. Ook kun je voor beide auto’s kiezen of je één, twee of drie elektromotoren wilt. De versie met drie motoren (twee op de achteras, één voorop) gaat van 0-100 in minder dan 3 seconden. De snelle versie van de R3 heet de R3X.
De Rivian R2 is net wat smaller en korter dan de Tesla Model Y, maar wel iets hoger. Deze auto moet omgerekend zo’n 42.000 euro kosten. De kofferbak in de neus van de R2 zou groot genoeg zijn voor een handbagage-koffer en een rugzak, of zes boodschappentassen. Achterin moet je twee ruimbagage-koffers en een kinderwagen kunnen proppen.
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
Daktent met verwarmd matras
De vloer van de R2 is helemaal vlak als je de achterbank en de voorstoelen neerklapt, zodat je daar een matras kunt neerleggen en kunt kamperen. Voor deze avonturiers is er zelfs een optie voor een klein keukentje en zelfs een superluxe daktent met een scherm om films te kijken en een verwarmd matras. Net als bij de Fisker Ocean kan de ruit in de kofferklep omlaag.
Wanneer de Rivian R3 en R2 naar Nederland komen, is nog niet helemaal duidelijk. Over het algemeen kunnen Amerikaanse fabrikanten hun auto’s in het eigen land wat goedkoper aanbieden, dus het is ook nog even afwachten of de prijs van de R2 en R3 in Nederland ook zo gunstig zullen zijn. In 2026 moet de R2 in ieder geval in de VS verschijnen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
7 reacties op “Deze toffe Rivian R3 is een betaalbare elektrische SUV voor Europa”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


VIDEO: Is de Tesla Cybertruck sneller dan de Rivian R1T tijdens een offroad-dragrace?

Toch kamperen? Deze daktent heeft een bioscoop en verwarmde matrassen

De Rivian R1T Apocalypse Nirvana is de extreemste elektrische pick-up tot nu toe

Niet gek dat verzekering duurder wordt: Dit kleine bumperkusje kostte bijna 40.000 euro

Je kunt je nu blijkbaar laten steriliseren via je elektrische auto

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Ziet er toch niet uit!! Echt wat een (wan)smaak hebben mensen toch
Moet er allemaal maar niks van hebben va tesla shit tm de rest van die electrohokken trend auto’s
Zelfde als met mode hondjes je ziet ze ineens veel en paar jaar later niks meer en afdanken
Geloof het of niet, maar vandaag (19-03-2024) reed er een R2 op de A59 bij Den Bosch. Ik kende de auto niet, maar Google bracht uitkomst. Het was er een op engels kenteken. Zag er goed uit, oogt indrukwekkend!
Wat een oerlelijke auto. Vierkant hok.
Amerikanen kunnen geen auto’s maken (slechte kwaliteit en rommelige afwerking) en ook niet ontwerpen (op hoge uitzondering na dan)
Toch zijn er best wat mensen die in de hype trappen en een Amerikaanse EV kopen. Om er daarna achter te komen dat ze slecht gebouwd zijn, bizar onbetrouwbaar zijn en je schofterig behandeld wordt als je service nodig hebt.
Mooie wagen, maar de vertikale koplampen zijn een vloek voor de wagen die er voor het overige mooi uitziet.
Technisch wordt er niet veel prijsgegeven en tevens komt hij m.i. te laat op de Europese markt waar tegen die tijd Europese en Chinese constructeurs volop aan het leveren zullen zijn. Tevens zal de prijs van de Chinese EV’s een stuk lager liggen dan deze Amerikaan. Of België dan nog de premie van €5000 zal behouden voor nieuwe EV’s is nog maar de vraag.
Af te wachten dus wat de prijs en de reële reikwijdte van de wagen gaat worden, hoe snel hij gaat opladened.
Geen knoppen op een dashbord is niet noodzakelijk een voordeel. Als de electronica duurzaam is, OK, maar als die shaggy in mekaar steekt, is het een bron van ellende!
Roy
Waarom lijken al die EV’S allemaal op elkaar. Zijn er geen echte auto ontwerpers meer?
Benzine- en dieselwagens lijken OOK op mekaar…