
Is dit het begin van Rivians eigen Model Y-momentje? De aandeelhouders hopen in ieder geval van wel. Het Amerikaanse EV-merk Rivian heeft zojuist de R2 en R3 onthuld. Met deze SUV’s wil het merk de oversteek naar Europa maken. Ze zijn qua formaat wat geschikter voor onze wegen dan de R1T en de prijs zou ook een stuk schappelijker moeten zijn.
Laten we beginnen met de Rivian R3, die waarschijnlijk het interessantst is voor Nederland en België. Helaas is dat de auto waar we nog het langst op moeten wachten, want hij komt pas op z’n vroegst in 2027. In de VS moet hij omgerekend tussen de 32.000 en 42.000 euro gaan kosten. Qua formaat moet je een beetje denken aan de Volvo EX30.
Minimalistisch interieur van de Rivian R3
De Rivian R3 heeft alle interieurkenmerken van een EV die gemaakt is om zo goedkoop mogelijk te zijn. Zo is het interieur zo minimalistisch mogelijk en zijn er vrijwel geen knoppen. Alle functies zitten in het scherm. Tof is de achterruit die omhoog kan – en met een kleine auto kan dat nog best eens handig zijn als je een wat langere lading moet vervoeren.

De sportievere R3X | Foto: © Rivian
Bij zowel de Rivian R3 als de R2 mag je straks kiezen uit een grote of een kleine batterij. Het grotere accupakket moet zo’n 480 kilometer halen. Ook kun je voor beide auto’s kiezen of je één, twee of drie elektromotoren wilt. De versie met drie motoren (twee op de achteras, één voorop) gaat van 0-100 in minder dan 3 seconden. De snelle versie van de R3 heet de R3X.
De Rivian R2 is net wat smaller en korter dan de Tesla Model Y, maar wel iets hoger. Deze auto moet omgerekend zo’n 42.000 euro kosten. De kofferbak in de neus van de R2 zou groot genoeg zijn voor een handbagage-koffer en een rugzak, of zes boodschappentassen. Achterin moet je twee ruimbagage-koffers en een kinderwagen kunnen proppen.
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
Daktent met verwarmd matras
De vloer van de R2 is helemaal vlak als je de achterbank en de voorstoelen neerklapt, zodat je daar een matras kunt neerleggen en kunt kamperen. Voor deze avonturiers is er zelfs een optie voor een klein keukentje en zelfs een superluxe daktent met een scherm om films te kijken en een verwarmd matras. Net als bij de Fisker Ocean kan de ruit in de kofferklep omlaag.
Wanneer de Rivian R3 en R2 naar Nederland komen, is nog niet helemaal duidelijk. Over het algemeen kunnen Amerikaanse fabrikanten hun auto’s in het eigen land wat goedkoper aanbieden, dus het is ook nog even afwachten of de prijs van de R2 en R3 in Nederland ook zo gunstig zullen zijn. In 2026 moet de R2 in ieder geval in de VS verschijnen.
7 reacties op “Deze toffe Rivian R3 is een betaalbare elektrische SUV voor Europa”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


VIDEO: Is de Tesla Cybertruck sneller dan de Rivian R1T tijdens een offroad-dragrace?

Toch kamperen? Deze daktent heeft een bioscoop en verwarmde matrassen

De Rivian R1T Apocalypse Nirvana is de extreemste elektrische pick-up tot nu toe

Niet gek dat verzekering duurder wordt: Dit kleine bumperkusje kostte bijna 40.000 euro

Je kunt je nu blijkbaar laten steriliseren via je elektrische auto

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

Ziet er toch niet uit!! Echt wat een (wan)smaak hebben mensen toch
Moet er allemaal maar niks van hebben va tesla shit tm de rest van die electrohokken trend auto’s
Zelfde als met mode hondjes je ziet ze ineens veel en paar jaar later niks meer en afdanken
Geloof het of niet, maar vandaag (19-03-2024) reed er een R2 op de A59 bij Den Bosch. Ik kende de auto niet, maar Google bracht uitkomst. Het was er een op engels kenteken. Zag er goed uit, oogt indrukwekkend!
Wat een oerlelijke auto. Vierkant hok.
Amerikanen kunnen geen auto’s maken (slechte kwaliteit en rommelige afwerking) en ook niet ontwerpen (op hoge uitzondering na dan)
Toch zijn er best wat mensen die in de hype trappen en een Amerikaanse EV kopen. Om er daarna achter te komen dat ze slecht gebouwd zijn, bizar onbetrouwbaar zijn en je schofterig behandeld wordt als je service nodig hebt.
Mooie wagen, maar de vertikale koplampen zijn een vloek voor de wagen die er voor het overige mooi uitziet.
Technisch wordt er niet veel prijsgegeven en tevens komt hij m.i. te laat op de Europese markt waar tegen die tijd Europese en Chinese constructeurs volop aan het leveren zullen zijn. Tevens zal de prijs van de Chinese EV’s een stuk lager liggen dan deze Amerikaan. Of België dan nog de premie van €5000 zal behouden voor nieuwe EV’s is nog maar de vraag.
Af te wachten dus wat de prijs en de reële reikwijdte van de wagen gaat worden, hoe snel hij gaat opladened.
Geen knoppen op een dashbord is niet noodzakelijk een voordeel. Als de electronica duurzaam is, OK, maar als die shaggy in mekaar steekt, is het een bron van ellende!
Roy
Waarom lijken al die EV’S allemaal op elkaar. Zijn er geen echte auto ontwerpers meer?
Benzine- en dieselwagens lijken OOK op mekaar…