Is dit het begin van Rivians eigen Model Y-momentje? De aandeelhouders hopen in ieder geval van wel. Het Amerikaanse EV-merk Rivian heeft zojuist de R2 en R3 onthuld. Met deze SUV’s wil het merk de oversteek naar Europa maken. Ze zijn qua formaat wat geschikter voor onze wegen dan de R1T en de prijs zou ook een stuk schappelijker moeten zijn.

Laten we beginnen met de Rivian R3, die waarschijnlijk het interessantst is voor Nederland en België. Helaas is dat de auto waar we nog het langst op moeten wachten, want hij komt pas op z’n vroegst in 2027. In de VS moet hij omgerekend tussen de 32.000 en 42.000 euro gaan kosten. Qua formaat moet je een beetje denken aan de Volvo EX30.

Minimalistisch interieur van de Rivian R3

De Rivian R3 heeft alle interieurkenmerken van een EV die gemaakt is om zo goedkoop mogelijk te zijn. Zo is het interieur zo minimalistisch mogelijk en zijn er vrijwel geen knoppen. Alle functies zitten in het scherm. Tof is de achterruit die omhoog kan – en met een kleine auto kan dat nog best eens handig zijn als je een wat langere lading moet vervoeren.

De sportievere R3X | Foto: © Rivian

Bij zowel de Rivian R3 als de R2 mag je straks kiezen uit een grote of een kleine batterij. Het grotere accupakket moet zo’n 480 kilometer halen. Ook kun je voor beide auto’s kiezen of je één, twee of drie elektromotoren wilt. De versie met drie motoren (twee op de achteras, één voorop) gaat van 0-100 in minder dan 3 seconden. De snelle versie van de R3 heet de R3X.

De Rivian R2 is net wat smaller en korter dan de Tesla Model Y, maar wel iets hoger. Deze auto moet omgerekend zo’n 42.000 euro kosten. De kofferbak in de neus van de R2 zou groot genoeg zijn voor een handbagage-koffer en een rugzak, of zes boodschappentassen. Achterin moet je twee ruimbagage-koffers en een kinderwagen kunnen proppen.

  • Rivian R2
    Foto: © Rivian
  • Rivian R2 achterkant
    Foto: © Rivian
  • Rivian R2
    Foto: © Rivian
  • Rivian R2 interieur
    Foto: © Rivian
  • Rivian R2 interieur
    Foto: © Rivian
  • Rivian R2 interieur dashboardkastje
    Foto: © Rivian
  • Rivian R2 spoiler
    Foto: © Rivian
  • Rivian R2 bekerhouders middenconsole
    Foto: © Rivian
  • Rivian R2
  • Rivian R2 achterkant
  • Rivian R2
  • Rivian R2 interieur
  • Rivian R2 interieur
  • Rivian R2 interieur dashboardkastje
  • Rivian R2 spoiler
  • Rivian R2 bekerhouders middenconsole

Daktent met verwarmd matras

De vloer van de R2 is helemaal vlak als je de achterbank en de voorstoelen neerklapt, zodat je daar een matras kunt neerleggen en kunt kamperen. Voor deze avonturiers is er zelfs een optie voor een klein keukentje en zelfs een superluxe daktent met een scherm om films te kijken en een verwarmd matras. Net als bij de Fisker Ocean kan de ruit in de kofferklep omlaag.

Wanneer de Rivian R3 en R2 naar Nederland komen, is nog niet helemaal duidelijk. Over het algemeen kunnen Amerikaanse fabrikanten hun auto’s in het eigen land wat goedkoper aanbieden, dus het is ook nog even afwachten of de prijs van de R2 en R3 in Nederland ook zo gunstig zullen zijn. In 2026 moet de R2 in ieder geval in de VS verschijnen.

Reacties

  • jw heeft op 19 maart 2024 geschreven:

    Geloof het of niet, maar vandaag (19-03-2024) reed er een R2 op de A59 bij Den Bosch. Ik kende de auto niet, maar Google bracht uitkomst. Het was er een op engels kenteken. Zag er goed uit, oogt indrukwekkend!

    Reageer
  • Kees-Jan heeft op 9 maart 2024 geschreven:

    Wat een oerlelijke auto. Vierkant hok.
    Amerikanen kunnen geen auto’s maken (slechte kwaliteit en rommelige afwerking) en ook niet ontwerpen (op hoge uitzondering na dan)

    • @Kees-Jan heeft op 9 maart 2024 geschreven:

      Toch zijn er best wat mensen die in de hype trappen en een Amerikaanse EV kopen. Om er daarna achter te komen dat ze slecht gebouwd zijn, bizar onbetrouwbaar zijn en je schofterig behandeld wordt als je service nodig hebt.

      Reageer
    Reageer
  • bukroy heeft op 8 maart 2024 geschreven:

    Mooie wagen, maar de vertikale koplampen zijn een vloek voor de wagen die er voor het overige mooi uitziet.
    Technisch wordt er niet veel prijsgegeven en tevens komt hij m.i. te laat op de Europese markt waar tegen die tijd Europese en Chinese constructeurs volop aan het leveren zullen zijn. Tevens zal de prijs van de Chinese EV’s een stuk lager liggen dan deze Amerikaan. Of België dan nog de premie van €5000 zal behouden voor nieuwe EV’s is nog maar de vraag.
    Af te wachten dus wat de prijs en de reële reikwijdte van de wagen gaat worden, hoe snel hij gaat opladened.
    Geen knoppen op een dashbord is niet noodzakelijk een voordeel. Als de electronica duurzaam is, OK, maar als die shaggy in mekaar steekt, is het een bron van ellende!
    Roy

    Reageer
  • Harold heeft op 8 maart 2024 geschreven:

    Waarom lijken al die EV’S allemaal op elkaar. Zijn er geen echte auto ontwerpers meer?

    • Maarten heeft op 8 maart 2024 geschreven:

      Benzine- en dieselwagens lijken OOK op mekaar…

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)