
Is dit het begin van Rivians eigen Model Y-momentje? De aandeelhouders hopen in ieder geval van wel. Het Amerikaanse EV-merk Rivian heeft zojuist de R2 en R3 onthuld. Met deze SUV’s wil het merk de oversteek naar Europa maken. Ze zijn qua formaat wat geschikter voor onze wegen dan de R1T en de prijs zou ook een stuk schappelijker moeten zijn.
Laten we beginnen met de Rivian R3, die waarschijnlijk het interessantst is voor Nederland en België. Helaas is dat de auto waar we nog het langst op moeten wachten, want hij komt pas op z’n vroegst in 2027. In de VS moet hij omgerekend tussen de 32.000 en 42.000 euro gaan kosten. Qua formaat moet je een beetje denken aan de Volvo EX30.
Minimalistisch interieur van de Rivian R3
De Rivian R3 heeft alle interieurkenmerken van een EV die gemaakt is om zo goedkoop mogelijk te zijn. Zo is het interieur zo minimalistisch mogelijk en zijn er vrijwel geen knoppen. Alle functies zitten in het scherm. Tof is de achterruit die omhoog kan – en met een kleine auto kan dat nog best eens handig zijn als je een wat langere lading moet vervoeren.

De sportievere R3X | Foto: © Rivian
Bij zowel de Rivian R3 als de R2 mag je straks kiezen uit een grote of een kleine batterij. Het grotere accupakket moet zo’n 480 kilometer halen. Ook kun je voor beide auto’s kiezen of je één, twee of drie elektromotoren wilt. De versie met drie motoren (twee op de achteras, één voorop) gaat van 0-100 in minder dan 3 seconden. De snelle versie van de R3 heet de R3X.
De Rivian R2 is net wat smaller en korter dan de Tesla Model Y, maar wel iets hoger. Deze auto moet omgerekend zo’n 42.000 euro kosten. De kofferbak in de neus van de R2 zou groot genoeg zijn voor een handbagage-koffer en een rugzak, of zes boodschappentassen. Achterin moet je twee ruimbagage-koffers en een kinderwagen kunnen proppen.
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
-
Foto: © Rivian
Daktent met verwarmd matras
De vloer van de R2 is helemaal vlak als je de achterbank en de voorstoelen neerklapt, zodat je daar een matras kunt neerleggen en kunt kamperen. Voor deze avonturiers is er zelfs een optie voor een klein keukentje en zelfs een superluxe daktent met een scherm om films te kijken en een verwarmd matras. Net als bij de Fisker Ocean kan de ruit in de kofferklep omlaag.
Wanneer de Rivian R3 en R2 naar Nederland komen, is nog niet helemaal duidelijk. Over het algemeen kunnen Amerikaanse fabrikanten hun auto’s in het eigen land wat goedkoper aanbieden, dus het is ook nog even afwachten of de prijs van de R2 en R3 in Nederland ook zo gunstig zullen zijn. In 2026 moet de R2 in ieder geval in de VS verschijnen.
8 reacties op “Deze toffe Rivian R3 is een betaalbare elektrische SUV voor Europa”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De e-Golf komt terug, maar is minder Volkswagen dan de ID.3

Op deze elektrische auto verliest zijn maker 30.000 euro per exemplaar

VIDEO: Is de Tesla Cybertruck sneller dan de Rivian R1T tijdens een offroad-dragrace?

Toch kamperen? Deze daktent heeft een bioscoop en verwarmde matrassen

De Rivian R1T Apocalypse Nirvana is de extreemste elektrische pick-up tot nu toe

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Gisteren één in New York zien rijden. Ik ben benieuwd wanneer dit merk in NL te koop is. Het is een leuke auto om te zien.
Ziet er toch niet uit!! Echt wat een (wan)smaak hebben mensen toch
Moet er allemaal maar niks van hebben va tesla shit tm de rest van die electrohokken trend auto’s
Zelfde als met mode hondjes je ziet ze ineens veel en paar jaar later niks meer en afdanken
Geloof het of niet, maar vandaag (19-03-2024) reed er een R2 op de A59 bij Den Bosch. Ik kende de auto niet, maar Google bracht uitkomst. Het was er een op engels kenteken. Zag er goed uit, oogt indrukwekkend!
Wat een oerlelijke auto. Vierkant hok.
Amerikanen kunnen geen auto’s maken (slechte kwaliteit en rommelige afwerking) en ook niet ontwerpen (op hoge uitzondering na dan)
Toch zijn er best wat mensen die in de hype trappen en een Amerikaanse EV kopen. Om er daarna achter te komen dat ze slecht gebouwd zijn, bizar onbetrouwbaar zijn en je schofterig behandeld wordt als je service nodig hebt.
Mooie wagen, maar de vertikale koplampen zijn een vloek voor de wagen die er voor het overige mooi uitziet.
Technisch wordt er niet veel prijsgegeven en tevens komt hij m.i. te laat op de Europese markt waar tegen die tijd Europese en Chinese constructeurs volop aan het leveren zullen zijn. Tevens zal de prijs van de Chinese EV’s een stuk lager liggen dan deze Amerikaan. Of België dan nog de premie van €5000 zal behouden voor nieuwe EV’s is nog maar de vraag.
Af te wachten dus wat de prijs en de reële reikwijdte van de wagen gaat worden, hoe snel hij gaat opladened.
Geen knoppen op een dashbord is niet noodzakelijk een voordeel. Als de electronica duurzaam is, OK, maar als die shaggy in mekaar steekt, is het een bron van ellende!
Roy
Waarom lijken al die EV’S allemaal op elkaar. Zijn er geen echte auto ontwerpers meer?
Benzine- en dieselwagens lijken OOK op mekaar…