Mercedes heeft in het recente verleden een enorm aantal geweldige auto’s gebouwd. Het grote probleem voor verzamelaars is dat Mercedes dat ietsje te goed doet. Ze bouwen er vaak te veel van, wat ervoor zorgt dat de prijzen nogal zakken. Daar zul je met de SLR McLaren geen last van hebben. Althans, met deze specifieke McLaren, een rode SLR Stirling Moss.
De SLR McLaren was destijds een concurrent voor de Ferrari Enzo. Van de Enzo zijn er 399 gebouwd (en die doen nu 3 tot 4 miljoen op een veiling). Van de SLR zijn er 2.157 gebouwd en die koop je voor 4 ton. Maar, aan het einde kwamen er een paar bijzondere uitvoeringen die hun waarde ietsje beter behielden. De 722, 722 S Roadster en met name de Stirling Moss hebben.
Een rode SLR Stirling Moss was dus wel mogelijk
De Stirling Moss was een hoedtik aan – jawel – Stirling Moss. De Britse coureur won ooit in een originele Mercedes SLR de Mille Miglia en de SLR Stirling Moss was daarop geïnspireerd. Mercedes bouwde er door 75 exemplaren van. Je kon SLR Stirling Moss alleen kopen als je al een SLR in je collectie had. Dit als een dankbetuiging naar de eigenaren.
Al die 75 exemplaren zijn zilvergrijs. Althans, dat dachten we. Het allerlaatste exemplaar was dus niet zilver, maar rood. Dat is een opvallende verrassing. Ook de wielen zijn afwijkend, de multispaaks velgen hebben we nog niet eerder gezien op een SLR Stirling Moss. De remklauwen zijn in het goud uitgevoerd, waardoor er ineens een compleet andere auto staat. Het staat de auto geweldig en we vragen ons af hoe het leven eruit had gezien als die andere 74 exemplaren ook een andere kleur waren.
De automaat is antiek, maar voor de prestaties maakt dat niet uit
Onder de motorkap verschilt de techniek niet van de reguliere Stirling Moss. Dat betekent er ergens onder die enorm lange neus een 5,4-liter V8 met mechanische compressor huist. Deze is goed voor 650 pk en gekoppeld aan de onverwoestbare doch ietwat antiek aandoende vijftraps automaat. Dankzij die bijzondere body is de Stirling Moss dik 200 kilo lichter dan een reguliere SLR. Van 0-100 km/u sprinten is in 3,5 seconden gedaan en de topsnelheid is 354 km/u. Zonder voorruit.
Lees ook: Duurste Mercedessen ooit verkocht in Nederland
Deze rode SLR Stirling Moss wordt geveild door Bonhams, en kan dus van jou worden. Dat is nog eens goed nieuws, nietwaar? De schatting is dat ie flink wat geld gaat opbrengen, zo’n anderhalf tot tweeënhalf miljoen euro. Hopelijk zijn er niet al te veel bieders, want hij wordt zonder reserve verkocht. Je kan de bijzondere supercar met chassisnummer WDD1999761M900075 hier bekijken. De kilometerstand is 50 km, dus je kunt er nog eventjes tegenaan.
Chris heeft op 27 september 2024 geschreven:
Wie gaat er nu zonder voorruit 350 km/u rijden (tenzij je mee doet aan F1-races)? Totaal zinloze topsnelheid en vrij lelijke auto.
De Enzo is daarentegen wel mooi en veel praktischer, want die heeft wel een voorruit (en een dak) en is voorzien van de veel beter klinkende Ferrari V12, rechtstreeks uit F1.
Menno heeft op 27 september 2024 geschreven:
Laat mij toe dit verhaal even lichtjes te corrigeren. Ten eerste is dit niet de enige rode, er zijn er zeker nog twee. Ten tweede zijn niet alle andere 74 Stirling Moss’ zilver. Er zijn meerdere witte, zwarte en donkergrijze, al kun je er over discussiëren of dat ‘kleuren’ zijn. Ten derde, de SLR McLaren als concurrent van de Ferrari Enzo? Lijkt mij een beetje gek, het zijn twee totaal verschillende auto’s met beide hele verschillende doelen. Dat ze toentertijd vergeleken werden omdat ze toevallig in dezelfde periode gebouwd werden, wil naar mijn mening niet meteen zeggen dat het concurrenten waren of zijn.
WillysJeep heeft op 27 september 2024 geschreven:
👌
RGT8 heeft op 27 september 2024 geschreven:
Mooi is het allerminst, wel snel, weinig supercars komen boven de 340 uit. Dan ben je wel een durfal in zo’n auto 💪
Julian heeft op 27 september 2024 geschreven:
Allemaal zilvergrijs? Ik heb weleens een witte gezien.