‘Roest is lichter dan koolstofvezel’, is de favoriete leus van elke autobezitter wiens auto wat aan de krokante kant is. Maar wat doet roest eigenlijk met de stevigheid en de veiligheid van je auto? De Zweedse verzekeraar Folksam voert voor het eerst een EuroNCAP-crashtest uit met roestige auto’s.

Voor het onderzoek pakten de onderzoekers twee roestige auto’s: een zeer krokante Mazda 6 (2004-2008) en een VW Golf V (2004-2008). Als een lauwe kroket tegen de muur van een snackbar smeten ze de auto’s met 64 km/u en 50 km/u richting hun einde. Het resultaat verschilde nogal.

De VW Golf bracht het er aardig vanaf. Aan de hand van dezelfde eisen als in 2003, kreeg de Golf 32 punten in plaats van 33. De Mazda 6 deed het een stuk minder goed: het aantal punten daalde van 26 naar 18. Volgens de onderzoekers is de kans 20 procent groter dat het ongeluk fataal is.

Neem het onderzoek met een korreltje strooizout. ‘Zonder de originele beelden en het volledige rapport is het lastig om met zekerheid vast te stellen wat de effecten van de staat van het voertuig zijn op de veiligheid’, stelt het Zweedse onderzoek. Wel concluderen ze met zekerheid dat de auto niet zo goed presteert in de botsproef als in 2003, toen de auto nog nieuw was.

Conclusie? Koop geen auto die voor het grootste deel opgegeten is door roest. Of was je dat toch al niet van plan? Vreemd.

Mazda 6 crashtest

Golf V crashtest

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear