Het is misschien niet zo cool als de varioring van je Aprilia verwijderen, maar ook elektrische fietsen kun je opvoeren. Het leuke voor je buren is dan weer dat je tweewieler daar geen extra herrie van gaat maken. En net als bij scooters, mag een e-bike niet zo opgevoerd worden dat hij harder rijdt dan toegestaan. Om dat te controleren, heeft de politie nu een nieuwe rollerbank voor elektrische fietsen.

Aan het einde van dit jaar gaat de politie aan de slag met de nieuwe rollerbank voor elektrische fietsen. De nieuwe gadget meet geen vermogen, maar snelheid. Gaat de fiets te hard, dan kan ie worden meegenomen door de politie. Ook kun je een boete van 290 euro krijgen voor het opvoeren van de elektrische fiets.

Het opvoeren van een elektrische fiets is trouwens kinderspel. Je koopt een klein kastje op het internet die je met wat draden aansluit. Via bluetooth kun je dan het vermogen van de fiets regelen. Plukt de politie je van de weg, kun je dus het vermogen terugdraaien als je snel genoeg bent. Vroeger moest je bij de scooter nog een knopje ergens verstoppen.

Hoe snel mag een elektrische fiets?

De ondersteuning mag maar tot 25 km/u meehelpen. Je mag wel harder op zo’n fiets, maar dan moet de kracht uit de eigen beentjes komen. Je krijgt dus niet zomaar een flitsboete op een e-bike, maar als door de rollerbank dus blijkt dat de trapondersteuning ook boven de 25 km/u helpt, heb je een probleem. Ook als het vermogen meer dan 250 watt is, gaat ie mee.

Dan zijn er nog de speedpedelecs. Deze e-bikes moeten zich aan de regels van bromfietsen houden: ze mogen dus maximaal 45 km/u. Een kentekenplaatje en een helm zijn dus ook verplicht. Als deze elektrische fiets op de rollerbank dus ineens 60 km/u blijkt te kunnen, dan hebben de agenten een nieuwe fiets voor de verzameling.

Foto: Politiefietsen met een blauw zwaailicht uit 2021

Reacties

  • DickR heeft op 15 juni 2023 geschreven:

    Snelheid versus controle versus handhaving. Hier maken ze waardevolle politie-inzet voor vrij. Laten ze de sexueel misbruik zaken wat sneller afhandelen is wel zo humaan voor de slachtoffers dan fietsers pakken op die paar km harder. Suf betuttelend weer hier in Ned.

    Reageer
  • Canon-Eye heeft op 4 juni 2023 geschreven:

    Ondersteuning mag gewoon INGESCHAKELD blijven als je door harder trappen, wind mee of helling af boven de 25 km/u uitkomt, maar moet dan wel uit zichzelf wegvallen totdat de snelheid weer onder die grens zakt.
    Je hoeft ‘m dus niet daadwerkelijk uit te schakelen, zoals (foutief) in het artikel wordt gesuggereerd.

    Reageer
  • Joop heeft op 2 juni 2023 geschreven:

    “Dan zijn er nog de speedpedelecs. Deze e-bikes kun je rijden zonder te trappen “

    Nou is ‘Top Gear’ natuurlijk een autoblad en schijnbaar hebben ze van fietsen helemaal geen idee.
    Een speedpedelec is namelijk een electrische fiets die ondersteuning bied tot maximaal 45 km/u.
    “Ondersteuning” is hier het key woord want als je niet trapt, krijg je géén ondersteuning en ga je niet vooruit.

    Reageer
  • Geart heeft op 1 juni 2023 geschreven:

    Een verlate 1 april grap, of zitten pimpelen!

    Reageer
  • MarcelB heeft op 1 juni 2023 geschreven:

    Nederland op z’n kleinst!
    Moeten we auto’s, motoren en vrachtwagens ook laten testen op de rollenbank of dat ze niet harden dan de max snelheid kunnen.
    Wat een gekkigheid!

    Reageer
  • Mark heeft op 1 juni 2023 geschreven:

    Ze vergeten een paar dingen.
    Mocht je een fiets hebben van voor 2016, für geleverd were net gashendel en fie ondersteund tot 25kmh, dan is dit laggaal.
    Heb je een fiets van 2016 en later, dan mag de gashendel maar tot 6kmh ondersteuning geven.

    Dan is er nog een uitzondering. Ben je invalide, dan mag je 500w hebben, een gashendel en is je maximale snelheid 45kmh, zonder helm!
    Gashendel is begrenzt tot 45kmh.

    Politie zal alleen op snelheid testen. Het nominale wattage kunnen ze niet bepalen zonder te meten. Mocht je wattage meeraangeven dan 250w, dan kunnen ze niets doen. Iedere fiets gaat namelijk over de 250w!
    Dit is makkelijk aan te vechten en te winnen, zolang ze het niet meten.

    Snelheid zal niet op 25kmh liggen. Dit omdat door bandmaat en andere omstandigheden, de snelheid kan afwijken. De maximum snelheid, zal ongeveer 2,5kmh hoger liggen als tolerantie.

    Heb je een ombouw set met een motor van bijvoorbeeld 750w en hij is tot 25kmh begrenst, dan is hij legaal.

    Hopelijk worden de agenten eerst opgeleid, want ze weten op dit moment, zelf de regels niet en dan met name omtrend gashendel, uit welk jaar de fiets is, vermogen en uitzondering gevallen. Dit kan voor grote problemen zorgen, waar veel mensen, onterecht een boete krijgen.

    Reageer
  • Mark heeft op 1 juni 2023 geschreven:

    Grappig dat ze niet het wattage meten, maar hem wel inbeslag nemen, zodra je boven de 250w komt. Dat betekent dat alle fietsen, ongeacht of ze legaal zijn, inbeslag genomen worden.

    Het is een nominaal vermogen waar de fiets aan moet voldoen en niet een maximaal wattage!

    Als ze sat niet meten, dan kunnen ze daar ook geen fiets op inbeslag nemen.
    Als de politie net zo goed op de hoogte is als dat ze dat nu zijn, dan word het een groot probleem, want gebrek aan kennis hebben ze genoeg.

    Reageer
  • Gerard heeft op 1 juni 2023 geschreven:

    Met een speedpedelec moet je ook trappen. Als je niet hoeft te trappen is het een elektrische scooter.

    Reageer
  • Willem heeft op 1 juni 2023 geschreven:

    Je kan ook een fatbike kopen die 25km/h gaat of een step. Dus als je een fiets koopt die al 32 gaat voldoet die al niet aan eisen en zal deze ook geen CE certificering hebben. Je kan heb zo terug brengen naar de verkoper.

    • Andrew K. heeft op 1 juni 2023 geschreven:

      Ik heb nog geen fatbike gezien die 25km/u gaat. Elke fatbike vliegt mij voor bij en ik ga gemiddeld 26/27 km/u. Die dingen gaan veel harder.
      En de fiets heeft wel een CE certificering, het is gewoon een cortina ecomo, welliswaar een oude nu, mischien waren ze toen wat laxer, geen idee. Maar Alle nieuwere gaan allemaal harder dan 25 ook andere merken.
      Zelfde geldt voor snor scooters, wanneer heb je laatst een gezien die 25 gaat? Ze gaan allemaal tussen de 30-35

      • Corné heeft op 2 juni 2023 geschreven:

        Fatbikes gaan met gemak 40/50, deze komen zo rechtstreeks uit de fabriek en hoef je zelf niks aan te doen, simpelweg levensgevaarlijk en onlogisch vergeleken met de andere fietsenmerken

        Reageer
      • Mark heeft op 1 juni 2023 geschreven:

        Er zit een tolerantie op. De 25kmh op de meeste fietsen, us meestal iets lager. De fiets mag iets afwijken en ik denk dat ze 27,5kmh als max gaan aanhouden.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Mike heeft op 1 juni 2023 geschreven:

    Het is rolleNbank….

    Reageer
  • Andrew K. heeft op 1 juni 2023 geschreven:

    Leuk als ze van 25 km/u uitgaan. Of zit er een aantal km/u corrective op. Want Elke fiets die ik heb/gehad geeft ondersteuning tot 26 27(,5) km/u nieuw van uit de fabriek. Ik heb er zelf een waar die blijft ondersteunen tot 32km/u en daar is ook niet mee gesjoemeld. Krijgen we allemaal lkkr een bon. Als ze slim zijn zetten ze die rollerbanken buiten fietsen winkels, Dan kunnen ze iedereen die een nieuwe fiets koopt gelijk een bon geven. Wel zo efficient dan.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear