Een nog hogere zit, meer dan een verdubbeling van het vermogen en meer bagageruimte dan je ooit zult nodig hebben. De nieuwste Rolls-Royce met een dieselmotor overtreft de Cullinan op alle vlakken. Parkeren in de P.C. Hooftstraat gaat wat lastiger worden. De nieuwste Rolls-Royce is namelijk een mijnbouwtruck met 1.560 pk. Het is een demonstratiemodel voor de nieuwe hybride aandrijflijn met een twaalfcilinderdiesel.

Rolls-Royce bouwt ook diesels en straalmotoren

Rolls-Royce houdt zich niet alleen maar bezig met vervoersmiddelen voor oliesjeiks, succesvolle ondernemers en rappers; ze bouwen ook nog graag grote industriële dieselmotoren en straalmotoren. Eigen mijnbouwvoertuigen bouwen ze normaal niet, maar voor een belangrijke mijnbeurs maken ze graag een uitzondering. Ze willen namelijk graag hun nieuwste hybride aandrijflijn laten zien. Uiteindelijk is het de bedoeling om de motor aan andere voertuigproducenten te verkopen, niet het voertuig zelf.

De Rolls-Royce V12 is een stuk zuiniger

Rolls-Royce combineert zijn MTU 2000-serie V12-diesel met een hybride systeem van Flander Electric. Deze nieuwe aandrijflijn kunnen mijnbouwbedrijven in hun bestaande trucks laten leggen voor een reductie van de uitstoot tot wel 30 procent. De hybride aandrijflijn werkt hetzelfde als in een Toyota Prius: door te remmen, gaat er energie terug de batterij in. Deze energie kan weer toegepast worden voor de acceleratie.

4 reacties op “Deze Rolls-Royce diesel produceert 1.560 pk”

  1. Het enige dat de RR autofabriek met de motorenfabriek deelt is de historische naam. Verder hebben ze niets meer met elkaar te maken. Het is verwarrend maar zo is het nou eenmaal gegaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear