De uitspraak ‘beter iets dan niets’ gaat niet altijd op. In dit geval had de eigenaar van deze Mini beter niets kunnen doen, want aan een keertje niet sproeien ga je niet dood. Alhoewel een gore ruit en een laaghangende zon wel een bijzonder vervelende combinatie kan zijn. Hoe dan ook: deze bestuurder wilde het ruitennat bijvullen, maar gooide pardoes de ruitensproeiervloeistof bij de olie. Als je je ooit nog afvroeg wat er dan zou gebeuren: deze horror, dus. Je zult de fout niet snel maken, maar áls je hem maakt, gaat het goed fout.

Als je ruitensproeiervloeistof bij de olie giet, is het nog niet gelijk klaar met de motor. Sowieso zal een klein scheutje niet het einde betekenen. De foto’s hierboven zijn het resultaat van maar liefst 5 liter van het spul en een draaiende motor. Toen de auto begon te roken – en de ruitensproeier nog niet werkte – begon er een lampje te branden bij de bestuurder. Waarschijnlijk zowel in zijn hoofd als op het dashboard. Het voorval gebeurde alweer een paar jaar geleden, maar we vonden het te interessant om niet te delen.

Help! Ruitensproeiervloeistof bij de olie, wat nu?

Het belangrijkste is dat je de motor niet start. Laat de auto naar de garage brengen zodat ze daar de olie kunnen aftappen. Zo geef je de olie en de vloeistof niet de kans om te mengen en deze emulsie te vormen. De vieze smurrie is ongeveer van dezelfde substantie die je in de oliedop van jouw auto kunt vinden. De motor van de Mini is in ieder geval toe aan een revisie. En nog een tip: de dop van de ruitensproeiervloeistof heeft vaak een ruitenwissertje. Als er een olielamp op de dop staat (zoals in Aladdin), of ‘OIL’, of ‘710’ als je ‘m op z’n kop houdt, dan moet je in dat gedeelte zeker niets anders dan olie gooien. Duh.

Foto’s: ClubBMWregioncentre

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)