Gisteren overleed één van de allergrootste auto-ontwerpers aller tijden, zonder wiens werk de wereld in het algemeen en de weg in het bijzonder er een stuk lelijker had uitgezien: Sergio Pininfarina. Hij werd 85 jaar.

Sergio, de zoon van Battista ‘Pinin’ Farina en neef van de eerste kampioen Formule 1 Nino Farina, werkte sinds 1950 bij het bedrijf van zijn vader, nam het na diens dood in 1966 over en stuwde het op tot ongekende hoogte. De lijst van zijn Tijdloze Ontwerpen is bijna eindeloos. Uiteraard alle sportauto’s van Ferrari (op één na: de dan ook lang niet zo succesvolle 308 GT4 van Bertone), maar ook Maserati’s, Alfa’s, Fiats en Peugeots. Een heel summiere greep levert al een verzameling ongekende schoonheden op: Ferrari 250, 288 GTO, 365 GTB/4 Daytona, F40, Testarossa, 328, 360, Mythos en Enzo, Alfa Spider Duetto en 164, Peugeot 403, 504 Coupé en Cabriolet, 205, 306 en 406 Coupé, Maserati Quattroporte en Granturismo, en Fiat 2300, 124 Sport Spider, Dino Spider en 130 Coupé . Daarnaast maakte hij veel auto’s voor andere merken als Cadillac (de Allanté), Volvo (C70), Bentley (Azure), Lancia (o.a. Monte Carlo en Kappa SW) en vergane merken als BMC en Nash-Healy. Dat niet alles wat Pininfarina tekende een lust voor het oog was, bewijzen (uiterst schaarse) uitglijders als de Hyundai Matrix, Mitsubishi Colt CZC en een paar bijzonder onooglijke autootjes voor de Chinese markt. Zakelijk zal hij het meest spijt hebben gehad van de beslissing ook zelf auto’s te gaan bouwen in twee fabrieken in Italië en Zweden – het bedrijf ging er bijna aan ten onder. Meer succes is er met de uitbreiding van de designwerkzaamheden naar de niet-autosector. Inmiddels ontwerpt het bedrijf Pininfarina zo goed als alles, van treinen tot telefoons, van horloges tot meubels, van Coca-Cola automaten tot hotels.

Ook buiten zijn designleven was Pininfarina een druk baasje: hij was diverse malen voorzitter van commissies en werkgeversorganisaties, was lid van de Raad van Bestuur van een aantal bedrijven (waaronder Ferrari), was lid van het Europees Parlement en werd in 2005 benoemd tot Senator voor het leven van de Republiek Italië. 

Sergio Pininfarina was een man van het pure Italiaanse design: klare lijnen, geen overbodigheden en een haast ziekelijke aandacht voor details. We hebben hem ooit mogen ontmoeten tijdens de introductie van de Peugeot 406 Coupé; een bijzonder beminnelijk man, die met zachte stem maar vol enthousiasme over zijn creatie sprak. Hij legde ons daar uit dat de zijspiegels van de 406 Coupé altijd donkergrijs zijn omdat ze dan optisch ‘wegvallen’ in de zijruiten, wat een helderder, vloeiender lijn oplevert. Dat soort details dus – ten gunste van het grote geheel. 

Hij zal gemist worden.

PS: Op de eerste foto Sergio Pininfarina links naast Ferrari-baas Luca de Montezemolo, op de tweede is hij te zien staand achter Enzo Ferrari.
 

  

Reacties

Meer van TopGear