Saab ken je als een eigenzinnig merk met geinige (en soms nutteloze) features die je niet snel bij andere merken ziet. Bijvoorbeeld een nachtmodus waarbij alleen de snelheidsmeter verlicht is of de plaatsing van het contactslot op de middenconsole. Maar zo uniek als de ideeën van de ontwerpers waren, zo bekend was de techniek vaak – zoals bij deze Saab 9-2X.

Saab speelde in de laatste jaren wel vaker leentjebuur. Als onderdeel van General Motors gebruikte het merk het onderstel van de Opel Insignia voor de laatste 9-5. De 9-7X was een verbouwde Chevrolet Trailblazer en de (nog amper geleverde) Saab 9-4X was eigenlijk een Cadillac SRX met een Zweeds neusje. Omdat General Motors ook een aandeel had in Subaru, mocht Saab aan de slag met de Subaru Impreza.

Jazeker, deze Saab 9-2X is technisch identiek aan de Subaru Impreza. Hij wordt vaak ook liefkozend de ‘Saabaru’ genoemd en vooral van achteren herken je nog duidelijk de Japanse genen. Ook betekent de afkomst van deze Saab 9-2X dat hij permanente vierwielaandrijving heeft en leverbaar was met een 2,0-liter of een 2,5-liter boxermotor. Die kleinste motor kreeg een turbo.

Het kan zijn dat je nog nooit gehoord hebt van de Saabaru: de Saab 9-2X is nooit geleverd in Europa. Dit exemplaar heeft toch zijn weg kunnen vinden naar Nederland. Het gaat hier om een versie met de 2,0-liter motor met 227 pk. De verkoper zegt tegen TopGear dat hij nog niet eerder een 9-2X in Europa te koop zag staan. Zeker is dat je wel met iets unieks rijdt.

Het is niet ‘s werelds mooiste Saab 9-2X

De Saabaru komt oorspronkelijk uit de Amerikaanse staat New Jersey. Niet per se een plek waar verzamelobjecten vandaan komen. Deze auto heeft dan ook wat deuken en een roestprobleem. En dan is het ook nog een automaat. In Amerika staan ze in betere staat met een handbak te koop voor rond de 10.000 dollar, omgerekend 9.000 euro. Dan moet je hem nog wel deze kant op halen en de nodige belastingen aftikken.

Deze Saab 9-2X kost 7.000 euro en staat al in Nederland. In Wijk bij Duurstede, om precies te zijn. Het grootste deel van de onderdelen kun je vast bij de Subaru-dealer halen, maar voor het plaatwerk (kijk maar even naar de achterklep) moet je iets meer moeite doen. Bezint eer ge begint, dus. Of ga je liever gewoon op zoek naar een nette Impreza?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear