Samenwerking Japanse merken voor verbrandingsmotor

Toyota, Subaru, Yamaha, Mazda en Kawasaki gaan een samenwerking aan

Foto('s): Toyota

Toyota, Subaru, Yamaha, Mazda en Kawasaki zijn van mening dat batterijauto’s niet het volledige plaatje zijn. De Japanse merken gaan een samenwerking aan om verbrandingsmotoren duurzaam te maken. Ze leggen zich daarom toe op de ontwikkeling van verbrandingsmotoren op waterstof, synthetische brandstoffen en zelfs biodiesel. Hoe ze dat doen? Door er – om mee te beginnen – eerst flink mee te gaan racen.

Mazda 2 op biosdieselFoto('s): Mazda

Mazda gaat aan de gang met biodiesel. Ze maken de peut van vetten van microalgen en bakolie. Subaru gaat met Toyota racen op synthetische brandstof en Toyota gaat met Yamaha racen met waterstofverbrandingsmotoren. De merken willen de duurzame brandstoffen testen bij langeafstandsraces. Yamaha en Kawasaki onderzoeken het gebruik van waterstof voor tweewielers, maar ook voor andere voertuigen zoals boten en vliegtuigen.

Honda en Suzuki zouden zich in de toekomst ook bij Yamaha en Kawasaki kunnen voegen. ‘Om een duidelijke lijn tussen samenwerking en concurrentie te behouden, zijn ze van plan verder te gaan na het opzetten van een kader dat duidelijk de gebieden van samenwerking en gezamenlijk onderzoek zal definiëren’,  schrijft Toyota over de samenwerking.

Is het dan weer klaar met de elektrische auto?

De elektrische auto is niet meer te stoppen, maar er zijn een hoop vragen waarbij batterijen niet de oplossing zijn. Probeer maar eens een containerschip op batterijen te laten lopen – dan kunnen er qua gewicht nauwelijks meer containers bij. Vliegtuigen zouden ook te zwaar worden. En wat dacht je van vervoer voor lange afstanden? Of plekken waar geen laadpalen kunnen komen, maar wel personenauto’s?

Voor al deze overige toepassingen kunnen brandstoffen als biodiesel, synthetische benzine en waterstof misschien een oplossing zijn. En heel eerlijk: het zou toch zonde zijn als de verbrandingsmotor helemaal zou verdwijnen?

Reacties
  1. Mustang zegt op 23 november 2021 om 01:32:

    Niet iedereen gaat elektrisch kunnen rijden in 2030 dus gaan er elektrische voertuigen moeten komen die meerdere mensen kunnen vervoeren en die door elke gemeente rijden waar iedereen kan opstappen en die je niet zelf hoeft te besturen en die ook nooit in de fille staan. Wel beste aardbewoners deze elektrische voertuigen reden hier meer dan 100 jaar geleden reeds rond en toen noemden wij het de de tram! Deze werd latere door de overheid vervangen door de lijnbus met alle gevolgen van dien!

  2. Lou zegt op 22 november 2021 om 09:07:

    Japanners zijn niet achterlijk. Waterstof was in de jaren zestig al mogelijk. Door n knappe kop. Maar door de olie mafiosie altijd tegen gehouden. Was dus alvoor handen.
    Maar niet op grote schaal.

  3. Leon zegt op 22 november 2021 om 06:51:

    Amai 2000€ minder onderhoud voor nen Teksla… Ik rij met een zware diesel BMW X5 50md 400pk , heerlijk en doe 50.000 km per jaar met een onderhoud van max 1800€/jaar, dus elektrische mannekens stop met zeveren!!!! rij jullie elektrisch en laat ons ook doen!

  4. Guido zegt op 21 november 2021 om 09:41:

    Men vergeet hierbij dat deze verbrandingsmotoren een even complexe motor of zelfs een nog meer complexe motor nodig heeft. Vele malen duurder dan simpelere echt electrische motor. Gevolg duurder in aankoop én onderhoud. Nu al heeft een doorsnee Tesla ongeveer 2.000 € /jaar minder onderhoudskosten nodig dan de nu bestaande verbrandingsmotoren. En de synthetische fuel en biodiesel moeten ook gemaakt worden. Aan wat een kostprijs en met welke producten? Nog meer wouden omzetten in olieplantages? Of nog meer dierlijke vetten?

    • @Guido zegt op 22 november 2021 om 14:28:

      Wat een onzin. Een gemiddelde Tesla van 8 jaar oud is al met zijn 2e of 3e motor bezig. Hoezo goedkoper in onderhoud? Dan laten we de bedroevende ondersteuning vanuit dit bedrijf nog buiten beschouwing!

  5. Hubby57 zegt op 20 november 2021 om 15:43:

    Heb nooit in volledig electrisch gelooft en nog steeds niet. De hoeveelheid batteijen/accus is gewoon wereldwijd niet voorhanden en dan nog niet te spreken wat voor impact het heeft of natuur/milieu. En vanwege het gewicht/brandgevaar alleen voor relatief kleine voertuigen. Bij vliegen draait alles om gewicht. Kijk nu maar met de palmolie, overal bossen tegen de vlakte, voor de biobrandstof. Wel in de verbranding die gewoon doorontwikkelen. Zelfs windmolens en zonne-energie alleen gaat het ook niet maken. Er moet wat bij wat een constante opbrengst heeft, dus zal wel iets als kernenegie worden. Zou he graag ook anders willen zien, maar moeten wel een beetje nuchter blijven denken en niet dromen. Kunt nooit een volledige dekking hebben met voor electrische voertuigen.

  6. John zegt op 20 november 2021 om 13:23:

    Slim,
    Ik zie een toekomst voor verschillende technieken. In 70 procent van de wereld hebben op dit moment en in de komende 20 jaar elektrische auto’s geen noemenswaardig bestaansrecht. En dan heb ik het nog niet over alle andere voertuigen. De infrastructuur die er voor nodig is boven als onder de grond is er niet klaar voor en komt er ook nog niet klaar voor. Hoe meer nieuwe technieken hoe beter.

  7. Eduardo zegt op 20 november 2021 om 08:33:

    Deze Jappaners gaan geheel de boot missen. Dit is echt vergelijkbaar met krampachtig vasthouden aan stoom en dieseltreinen, die onmiskenbaar ook hun charme hebben. Ze gokken echt op de verkeerde paarden (brandstoffen en waterstof), dat zullen ze zelf wel gaan merken. Maar iedereen heeft recht om fouten te maken. Dat deed Kodak ook, en dat bedrijf is nu ook marginaal.

  8. CarLover zegt op 20 november 2021 om 06:40:

    Eindelijk positief nieuws! Wanneer ik elektrisch moet rijden is alle lol eraf en ga ik met de trein en vliegtuig.

  9. Van Geel Guido zegt op 19 november 2021 om 23:06:

    Zeer positief nieuws,ik geloof er in. Japanse auto’s zijn steeds top geweest.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken