Het is best bijzonder dat een van de grootste automerken ter wereld eigenlijk nooit een goede poging deed om pick-ups te verkopen in de VS. Merken als Ford en Toyota verkopen jaarlijks honderdduizenden pick-ups in de VS, maar Volkswagen hield het daar altijd gewoon bij personenauto’s. Dit jaar gaat daar eindelijk verandering in komen, want Volkswagen gaat het nieuwe automerk Scout lanceren.

Scout is een gloednieuw automerk, maar het is geen nieuwe naam. In de jaren ’60 en ’70 verkocht het merk International Harvester een SUV met de naam Scout. Dit oude Amerikaanse merk bestaat al enige tijd niet meer, maar de merkrechten kwamen bij een overname in 2020 in handen van Volkswagen. Het Duitse merk zag dit als de kans om een nieuw Amerikaans automerk op te richten.

Dit was al bekend, toch?

Zeker. De aankondiging dat Volkswagen de modelnaam Scout ging lanceren als nieuw automerk kwam al in 2022. Het nieuws is dat Scout in de zomer van 2024 het eerste model zal onthullen. Dat is een jaar later dan gepland, want eigenlijk hadden we vorig jaar al meer moeten zien van het nieuwe merk. Dit jaar krijgen we dus meer concrete informatie over de nieuwste telg.

Scout teaser pick-up en SUV

Volkswagen snapt heel goed dat Amerikanen het liefst een pick-up van een Amerikaans merk kopen. Daarom openen ze een innovatiecentrum in Michigan en komt de fabriek in de staat South Carolina te staan. Daarbij publiceert het merk stoere video’s met beelden van hardwerkende Amerikanen, typische Amerikaanse vergezichten en stoere one-liners.

We zijn er vrij zeker van dat de nieuwe modellen van Scout niet naar Nederland of Europa zullen komen. Niet via de officiële kanalen, in ieder geval. Via de grijze import valt vast iets te regelen voor de liefhebbers. Voor Nederland heeft Volkswagen de Amarok. Deze nieuwe pick-up is gebouwd met hulp van Ford, dus dan heb je toch een beetje een Amerikaanse pick-up voor de deur.

Toch niet helemaal Amerikaans?

De ontwikkeling van de eerste twee modellen gebeurt niet helemaal in Amerika. Scout krijgt hulp van het Oostenrijkse Magna Steyr voor het ontwerpen van het nieuwe platform. Deze partij bouwt bijvoorbeeld ook de G-klasse voor Mercedes sinds het einde van de jaren ’70. Ze weten dus wel het een en ander over ruige offroaders.

Scout spreekt over een ‘nieuw ontworpen volledig elektrisch platform’ en het merk gaat dus niet het platform van de ID.5 ombouwen, om maar iets te noemen. Specificaties zijn niet bekend. We weten niet of de auto’s op een ladderchassis zullen staan, bijvoorbeeld. Wel belooft Scout veel bodemvrijheid, een hoop laadvermogen en een grote actieradius. In 2026 moet de auto in de showrooms staan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear