Ja, kijk er maar even goed naar. Je zou er bijna hoofdpijn van krijgen. Deze halve pick-up is niet het werk van een verveelde medewerker bij een sloopbedrijf of van de Amerikaanse neef van Master Milo. Die daar ook Master Milo zou heten, waarschijnlijk. Nee, dit noemen ze daar een seaplane tug of een seaplane mover. Of in het Nederlands een watervliegtuigverplaatser.

Deze gekke voertuigen worden gebruikt om watervliegtuigen in en uit het water te halen. In principe zou je een normale pick-up kunnen pakken met op de trekhaak de sleepapparatuur, maar dan moet je altijd achteruit rijden. En dit is wel een klusje waarbij je goed wilt zien wat je aan het doen bent. Door de oude achterwielen te verwijderen, is de pick-up beter te manoeuvreren.

Het exemplaar in de onderstaande video is trouwens niet uniek. Als je zoekt op seaplane tug kom je een hoop creaties tegen. Vaak zijn het pick-ups (waarschijnlijk omdat deze makkelijk om te bouwen zijn vanwege het ladderchassis en omdat ze van zichzelf best wat kunnen trekken), maar we komen zelfs een omgebouwde Golf 1 tegen, en een halve Oldsmobile.

Reacties

  • WJM heeft op 20 november 2024 geschreven:

    Zou dit eigenlijk kentekenwaardig kunnen zijn/worden?
    (met wat lampjes en remmen)

    (soortelijke pet-peeve: ‘fly-over’ stuurkabine, boven op het dak….of een dubbeldekker met stuurstand boven)
    (daar waar de front-loaders uit bovenstaand artikel waarschijnlijk gaan falen op uitzicht (uitstekende lading kan het niet zijn) zit je in een dubbeldekker bovenin niet hoger dan in de allerhoogste vrachtwagen-trekkers (even alles voor het gemak op 4m gesteld, de reguliere hoogtelimiet in het verkeer)

    Naja, dan maar als snelle MMBS/T5 tractor?
    (dan zeuren ze ook niet zo over de achterwielbesturing)

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear