TopGear reed onlangs de Seat Leon Cupra. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Seat Leon
Uitvoering: Cupra 280 pk handbak
Locatie: Barcelona en omstreken, waaronder het Castellolí-circuit
Weersomstandigheden: 15 graden en zon
Wat reden we?
Seats nieuwste brokje temperament, de Leon Cupra, die net om de hoek komt kijken en en passant meteen even de meeste gevestigde hatchbacks in het c-segment buitenspel zet qua pk's én prijs. Toe maar.
Beviel het?
Dat kun je wel zeggen. Kijk, de meeste van Volkswagen afstammende bommetjes zijn vermakelijk om te rijden, maar deze Leon – met z'n voor een 2.0 TSI erg hoge vermogen en, niet onbelangrijk, z'n allesverpulverende uiterlijk – is toch een geval apart. Hij is explosiever, agressiever, en daagt je nog meer uit dan z'n stalgenoten. Hij is verslavend makkelijk te rijden en maakt gehakt van de meeste medeweggebruikers. 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden – zelfs 5,7 voor een driedeurs versie met dsg-automaat – is dat een cijfer dat voldoende illustreert waar we het over hebben?
Nog bijzonderheden?
Laten we meteen maar een heel belangrijke noemen: de Leon Cupra komt standaard met een sperdifferentieel (hydraulische plaatkoppeling, elektronisch bediend). Daar heb je wat aan als je de motor, die echt meer kracht heeft dan je in eerste instantie verwacht, op de voorwielen loslaat bij het uitkomen van een bocht. Ook krijgt elke Cupra een verlaagd onderstel (-25 mm), progressieve besturing, automatische airco en full led-koplampen. Maar een van de meest opmerkelijke zaken, ook in het licht van deze goodies, is toch de prijs.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Voor het eerst kun je een Leon Cupra ook met drie deuren bestellen. Hij heet dan officieel Leon SC Cupra en kost een fractie minder dan de vijfdeurs. Buiten Nederland wordt de Cupra ook in een uitvoering met 265 pk geleverd, maar de importeur alhier achtte dat onnodig en besloot alleen de 280 pk-versie te voeren. Hebben wij geen problemen mee. De Nederlandse prijslijst begint bij 34.950 euro voor een SC met handgeschakelde zesbak – da's nog geen 1.000 euro meer dan een 'kale' Golf GTI met 60 pk minder. De vijfdeurs Leon Cupra kost 35.300 euro, en een dsg-bak is 2.000 euro extra. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Tja. Wij zijn al vanaf de introductie fan van deze generatie Leon. We vinden 'm prachtig om te zien, bijzonder prettig om te rijden, en van alles wat de Volkswagen Groep in deze felbevochten klasse aanbiedt, zou de Leon zonder twijfel onze keus zijn. Denk je dan dat we minder enthousiast raken als ze er belachelijk veel pk's, een fijn instelbaar onderstel en een hoop lekkere accenten en details tegenaan gooien? Natuurlijk niet. Val je voor z'n styling en is het je om bruut vermogen te doen, ga dan voor deze Cupra. Al moet je de eeuwige favoriet in deze klasse – de iets duurdere, iets minder krachtige maar wel bijzonder gefocuste en heftige Renault Mégane RS – nooit uitvlakken. Ook nu niet.
Reacties