Seat Leon e-Hybrid is géén GTE

De aandrijflijn van de vlotste hybride VW Golf gaat aan z'n neus voorbij

Foto('s): SeatSeat Leon e-Hybrid
Foto('s): SeatSeat Leon e-Hybrid
Foto('s): SeatSeat Leon e-Hybrid
Foto('s): SeatSeat Leon e-Hybrid
Foto('s): SeatSeat Leon e-Hybrid
Foto('s): SeatSeat Leon e-Hybrid
Foto('s): SeatSeat Leon e-Hybrid
Seat Leon e-Hybrid
Seat Leon e-Hybrid
Seat Leon e-Hybrid
Seat Leon e-Hybrid
Seat Leon e-Hybrid
Seat Leon e-Hybrid
Seat Leon e-Hybrid

Het kon niet uitblijven: natuurlijk moest er van de nieuwe Seat Leon ook een plug-in hybride komen. Volkswagen doet al jaren leuke zaken met GTE-versies, dus waarom zou je dat je Spaanse vriendjes onthouden? En dus is er nu de Seat Leon e-Hybrid.

Seat Leon e-Hybrid is géén GTE

Er doet zich echter iets vreemds voor. Seat kan natuurlijk gewoon even de rekken van de Golf 8 GTE plunderen, maar lijkt zich een schap vergist te hebben. Naast het GTE-rek bevindt zich namelijk het Golf GTE ‘Light’-rek. En dat is nu leeg, waarschijnlijk op wat keiharde pepernoten en brokkelige marsepein na. Waardoor de Seat Leon e-Hybrid met een systeemvermogen en -koppel van 204 pk en 350 Nm opgezadeld zit. Dat zit qua specs inderdaad meer in de buurt van de vorige Golf GTE, en de huidige Golf 8 e-Hybrid.

Hadden ze het goede rek gekozen, dan waren daar toch mooi 41 pk en 50 Nm bijgekomen. Maar goed, dat mocht waarschijnlijk niet van heetgebakerd broertje Cupra, dat ook met een PHEV-versie van de Leon komt. Drie keer raden wat die voor aandrijflijn aan boord heeft? Juist.

Hoe dan ook; het zou zomaar eens een lekker autootje kunnen zijn, die Seat Leon e-Hybrid. Puur op elektropower kan hij volgens WLTP zo’n 64 kilometer ver komen. De totale actieradius, met benzine erbij dus, loopt op tot een dieselachtige 800 kilometer. In 7,5 seconden zit je trouwens op 100 km/u. De Leon e-Hybrid komt er als hatchback en als Sportstourer, en begint in Nederland bij 37.550 euro. De Sportstourer komt op minimaal 38.750 euro. Waarmee ze allebei goedkoper zijn dan de Golf 8 e-Hybrid, waarvoor je minstens 39.835 euro kwijt bent.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken