We stappen net, nahijgend, uit de nieuwe Seat Leon Cupra 300. In het komende nummer het complete testverslag, nu vast de highlights.
Testobject: Seat Leon Cupra 300
Uitvoering: die met Performance Pack
Locatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: graad of 15, zonnetje: het leek wel lente
Seat Leon Cupra 300? Laat me raden…
Precies: dat betekent dus een Spaans-gepeperde Golf met (inderdaad) 300 pk. Ze maken er een gewoonte van er elke keer 10 pk bij te mikken (er waren al een 280 en een 290) en dat is van een voorspelbaarheid waar we nu eens niets op tegen hebben.
300 pk – dan zal ie wel vierwielaandrijving hebben, mag ik hopen?
Nope: alles gaat gewoon naar de voorwielen. Het was tot voor niet eens zo lang geleden volstrekt onmogelijk om dat soort vermogens op alleen een paar voorwieltjes los te laten. Vaak was de helft al voldoende om je de garantie op ‘elke bocht rechtdoor’ te geven. Dat alles natuurlijk onder woest gesputter van je voorbanden – dat voel je nogal in je stuur: torque steer, noemen we dat in mooi Nederlands. Ofwel: het wordt zo ongeveer uit je handen geslagen. De komst van een slim elektronisch differentieel maakt daar een einde aan. De krachten worden netjes over de voorwielen verdeeld, en rechtsaf betekent weer gewoon rechtsaf. Vierwielaandrijving kán trouwens wel, maar alleen op de ST, de station dus.
Geen onderstuur dus?
Tuurlijk wel, maar gezien het vermogen valt het nog reuze mee. Je moet echt bijzonder lomp aan de gang gaan (en dat ga je…) om bandjes aan het piepen te krijgen. Er is gewoon heel veel grip en hoewel de elektronica overuren maakt, is die niet van de bestraffende soort. Geen tik op de vingers, maar een helpende hand. Echt knap gedaan.
Hoe snel is ie, die Seat Leon Cupra 300?
Snel! De top is natuurlijk afgeregeld op 250 km/u, en die 10 pk extra betekent dat de Cupra nu voor het eerst in zijn carrière onder de 6 seconden duikt. Om naar 100 km/u te komen, bedoelen we: dat doet ie in 5,8 seconden. En je hoeft je ook al niet suf te schakelen (als je niet voor de DSG-automaat hebt gekozen, dat is), want de maximale trekkracht van 380 Nm is er al bij 1.800 tpm.
Wat betekent dat Performance Pack?
Oh ja. Dikkere wielen (19-inch) en speciaal Michelin Pilot Sport-rubber. En, bovenal, fenomenale 18″-remmen van de firma Brembo. Alleen die maken dat Pack al zeer de moeite waard. Ze zijn haast onvermoeibaar en een stuk beter te doseren dan de standaard exemplaren. Die zijn wat bijterig. Je kunt Performance-versies onder andere herkennen aan de zwarte in plaats van zilveren letters Cupra op de achterklep. Er is trouwens ook nog een Performance Orange Pack: dan zijn de velgen, grille en buitenspiegels oranje. Leuk voor Wim-Lex en z’n familie. Het Performance Pack kost 2.450 euro, de oranje versie nog 200 euro meer.
Een goed alternatief voor een Golf GTI dus?
Een goed alternatief voor zo’n beetje elke hot hatch, de Golf GTI incluis. Zeker als je de prijs bekijkt: een Golf GTI Clubsport kost 45.930 euro, en dan heb je 265 pk. De Seat Leon Cupra 300 is er vanaf 41.250 euro (de SC). Dat scheelt nogal. Een vijfdeurs kost trouwens 41.600 euro, de station is nog één mille duurder. Een zestraps DSG kost twee mille extra en is briljant, maar met de prima schakelende handmatige zesbak ben je ook zeker niet gestraft. Wil je echt álles, dan kom je uit bij de ST met 4Drive: 49.200 euro.
Ik wil hem! Nu!
Snappen we. Nog heel even geduld: hij staat eind maart pas bij de dealers. Maar je kunt al wel vast bestellen hoor…
Clark Sun heeft op 19 februari 2017 geschreven:
Tuurlijk is dat leuk! Tom Coronel is toch niet gek?