Semi-autonome bestuurders zijn veel trager

Een onderzoek uit Australië komt met verrassende resultaten over de risico's van autonoom rijden

Semi-Autonoom rijden brengt enorme risico's
Semi-Autonoom rijden brengt enorme risico's

Met de toename van (semi-)autonome rijsystemen, groeien ook de risico’s die deze systemen met zich meenemen. Het zit nu eenmaal in de aard van het beestje: hoe minder een mens hoeft te doen, hoe laconieker hij wordt en hoe meer risico’s hij zal nemen.

Er zijn een aantal crashes in het nieuws geweest met Tesla Autopilot, veroorzaakt doordat bestuurders de capaciteiten van de semi-autonome systemen zwaar overschatten. Tijd om te onderzoeken hoe groot de risico’s zijn.

Risico’s zijn groot

Zoals bekend zijn er vijf niveaus van autonoom rijden, waarbij niveau 5 een volledig zelfrijdende auto representeert. We zullen het nu alleen hebben over niveau 2, semi-autonoom rijden, vergelijkbaar met Tesla’s Autopilot. We weten dat we niet te zwaar moeten leunen op de zelfstandigheid van autonoom rijden. Maar hoe groot de risico’s precies zijn, is moeilijk vast te stellen. Het Australische bedrijf Seeing Machines heeft onderzoek gedaan naar de reactie van bestuurders op onverwachte gebeurtenissen op de weg, terwijl ze Autopilot hadden ingeschakeld. Mike Lenne, Chief Scientific Officer bij het bedrijf, benadrukte direct al het verschil in reactie tussen een volledig betrokken bestuurder en een bestuurder die vertrouwt op Autopilot.

Het onderzoek

Chauffeurs reden voor het onderzoek op een circuit in Canberra in een Tesla Model S. Hierbij moesten ze een gedeelte rijden met de Autopilot ingeschakeld, en een gedeelte met de handen aan het stuur. Op een willekeurig moment zou er dan een alarm klinken, waarna de bestuurder een denkbeeldig ‘obstakel’ moest ontwijken. Waar reactietijden voor ‘normale’ bestuurders varieerden van 0,5 tot 1,5 seconden, duurde het bij de Autopilot-bestuurders tot wel 3,5 seconden tot ze op hetzelfde alarm reageerden. Bovendien dwaalde bij Autopilot-bestuurders de blik twee keer zo lang af tijdens het rijden. De aandacht voor de weg is dus simpelweg een stuk minder, en meer gericht op de omgeving.

Dus?

Autonoom rijden is nog niet veilig genoeg. Misschien ligt dit zelfs aan de rijopleiding. Bestuurders kunnen erin getraind worden om hun aandacht nog meer op de weg houden. Of de rijopleidingen ooit op zo’n manier aangepast zullen worden, is echter nog niet duidelijk. Voorlopig zullen we nog gewoon zelf blijven rijden. Met wat hulpsystemen om je te assisteren, maar dat is het ook wel. En stiekem vinden we dat helemaal niet zo erg.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken