Shell V-Power: het ene is het andere niet

Wrijvingsverminderende moleculen zitten toch ook in WD-40?

Foto('s): ShellShell AMA 3.0 advertorial fuel scientist
Shell AMA 3.0 advertorial fuel scientist
(advertorial)

Advertisement

Zoals het zo vaak gaat: dingen die op het eerste gezicht veel overeenkomsten lijken te hebben, blijken beslist niet altijd geschikt voor dezelfde toepassing. De stoel in je huiskamer en die in een poppenhuis kunnen sprekend op elkaar lijken, maar ga erop zitten en de verschillen komen pijnlijk snel aan het licht.

En zo kwam uit de lezersvragen die Shell op zich afgevuurd kreeg, onder andere deze naar voren. ‘Beste Shell, jullie hebben het vaak over de wrijvingsverminderende moleculen die in V-Power zitten. Dat zit ook in de WD-40 smeerolieproducten. Zijn die moleculen vergelijkbaar?’ Goede vraag, waar de fuel scientist van Shell uiteraard wel raad mee weet. En waaruit ook maar weer blijkt dat het ene niet altijd het andere is…

Want hoe zit dat precies? Nou, wrijvingsverminderende moleculen zorgen ervoor dat de wrijving tussen twee bewegende oppervlakken ter plaatse vermindert. WD-40 en Shell V-Power werken onder andere omstandigheden. WD-40 werkt vaak bij kamertemperatuur, bij allerlei huis-tuin-en-keuken -toepassingen, maar Shell V-Power moet z’n wrijvingsverminderende werking in een lastiger omgeving doen: bij hogere temperaturen, namelijk dichtbij de verbranding van de brandstof. Dus het gaat om verschillende omstandigheden waar die wrijvingsverminderende additieven werken.

DYNAFLEX-technologie is de naam van Shells nieuwste generatie geavanceerde brandstofformules voor zowel benzine- als dieselmotoren. Net zoals benzine en diesel verschillend zijn, heeft Shell voor elk brandstoftype unieke DYNAFLEX-formuleringen ontwikkeld. Uiteraard is de samenstelling vertrouwelijk. De formules zijn een complexe mix van ingrediënten die ontworpen zijn om motoren te laten draaien zoals ze ontworpen zijn. Shell V-Power Benzine is verrijkt met krachtige reinigingsmiddelen om te helpen met het schoonhouden van de belangrijkste brandstofcomponenten van het systeem en te beschermen tegen prestatiebeperkende aanslag. Hierdoor worden de prestaties en efficiëntie van de motor op peil gehouden.







Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws