En hoppa, daar gaan we weer: nóg een volledig nieuwe auto vandaag, en niet de minste: de kakelverse Skoda Superb. Oude waarden en nieuwe technologieën moeten die halsstarrige Volkswagen Passat-rijder verleiden nu eens voor iets Tsjechisch te gaan. En het moet gezegd: op het oog heeft hij zelden minder redenen om dat niet te doen.

Zo is de Superb wederom gegroeid. Niet direct nodig, wat ons betreft, want hij was al riant de grootste in zijn klasse, maar dat weerhoudt Skoda er niet van er nóg maar eens wat bij te gooien. De Tsjechen claimen nu met een beenruimte van 157 mm maar liefst twee keer méér ruimte te hebben dan de directe concurrentie. Zo kon dit nog wel eens een van die auto's zijn waarin je wellicht liever achter- dan voorin zit. 

Al hebben ze er alles aan gedaan om er ook een echte rijmachine van te maken. Zo is dit de eerste Skoda die over VW's onvolprezen DCC (Dynamic Chassis Control) beschikt, een systeem waarmee je kunt kiezen uit diverse sportieve danwel comfortabele afstellingen van het onderstel. Om de Tsjechische koude te kunnen trotseren heeft de Superb-rijder de beschikking over drie-zones-airco, verwarmde stoelen voor én achter en zelfs verwarmde ruitensproeiers – lijkt onzin, totdat die dingen een keer dichtgevroren zitten terwijl jij geen steek door je voorruit ziet.

En zo zijn er meer zaken waar Skoda-rijders voor het eerst kennis mee kunnen maken, maar die op een auto met de pretenties van de Superb zeker niet mogen ontbreken. Automatisch inparkeren bijvoorbeeld, of op zijn minst een achteruitrijcamera als je denkt dat je het zelf toch beter kunt. De achterruit waar je dan virtueel doorheen kijkt, kan trouwens automatisch (of met een schop onder zijn gat, door de sensor) open en dicht.

Connectiviteit is ook zo'n dingetje waar Skoda zich intensief mee bezig heeft gehouden. Je kunt van je Superb een wifi-hotspot maken, en hebt de keuze uit diverse systemen (Mirrorlink, Apple Carplay, Android Auto) om de slimme shit van je smartphone ook in je Superb te kunnen gebruiken. Nu we het toch over elektronica hebben: ga er gerust van uit dat de Superb over alle moderne VW-veiligheidssystemen kan beschikken.

Skoda gaar er altijd prat op slimme oplossingen voor kleine probleempjes te verzinnen ('Simply Clever), en daar hebben ze ook een paar nieuwigheidjes. Zo zit voortaan in elk achterportier een paraplu verstopt, is er een usb- en 220-volt-aansluiting achterin en een vak waarin je je tablet kunt vastzetten of verstoppen, en zit er in elk portier een vakje voor een veiligheidsjasje, en kun je niet meer verkeerd tanken. 

Er zijn acht motoren leverbaar (vijf benzines en drie diesels, kijk maar naar de Passat voor de vermogens enzo), waarvan de leukste zonder twijfel de 280 pk sterke tweeliter TSI uit bijvoorbeeld de Seat Leon Cupra is. De zescilinder komt te vervallen, maar heb je op deze manier ook niet echt nodig.

Het slechte nieuws betreft hooguit de bijtelling voor zakelijke rijders: onder de 20 procent gaat het niet lukken, al geldt die 20 procent ook voor de 190 pk-diesel, en dan ben je wel erg fijn onderweg. Daarbij zou het ons niet verbazen als er op termijn een plug-in hybrideversie van de Superb komt; hij staat gewoon op het MQB-platform, dus de techniek is er.

Voor de rest geldt de dezer dagen gebruikelijke riedel: première op de Salon van Genève, prijzen nog niet bekend.
 

Reacties