Het is al jarenlang een overweging: ga je voor een Volkswagen Passat of juist de goedkopere en ruimere Skoda Superb? Dat laatste voordeel is met de huidige modellen komen te vervallen. De Superb heeft niet meer een langere wielbasis, beide modellen zijn nu groot. De goedkoopste Superb is sinds vandaag 1.000 euro minder duur geworden. Zet de Skoda dan Volkswagen helemaal buiten spel? Misschien in andere landen.

In tegenstelling tot de Volkswagen is de Skoda er nog wél als (een soort van) sedan. Officieel is dit een hatchback, want de achterruit gaat mee omhoog. Deze carrosserievorm was er al, maar nu is hij er ook als plug-in hybride met een vanafprijs van 42.990 euro. De goedkoopste Passat is 46.990 euro. Het probleem voor Nederland is dat wij echt een stationwagenland zijn. En we gokken dat de meeste mensen toch 1.000 euro meer willen betalen voor de Superb Combi. En die is er ook als PHEV.

Er is een reden om voor de hatchback te gaan en dat is de actieradius, want die is groter dan de stationwagen en dan die van de Passat. De hatchback heeft een nog lagere luchtweerstand dan de Combi. Wat opvallend is, want vaak is een lange daklijn juist goed voor de luchtweerstand. Deze stroomlijning betekent dat ie nog ietsje efficiënter en zuiniger is en dus ook verder kan komen op een volle accu en benzinetank. Wel moet je afvragen of je de hatchback mooier vindt dan de Combi.

Wat is dan de elektrische actieradius van de Skoda Superb plug-in hybride?

Je kunt op enkel de accu 136 kilometer halen op alleen de accu. Vooruit, dat scheelt maar 2 kilometer, maar het geeft wel aan dat de auto zuiniger is. Natuurlijk is dat wel in optimale situaties, maar dat geldt voor alle auto’s. Maar het betekent voor de gemiddelde forens dat je een zeer groot gedeelte van je rit geheel elektrisch kunt afleggen. Als je thuis en op je werk kunt laden, wordt het dus alleen maar interessanter. Snelladen is mogelijk tot 40 kW. Van 10 tot 80 procent laden duurt ongeveer 2,5 uur.

Skoda Superb plug-in hybride grijs (2025) zijkant rechtsvoor schuin

Voor de elektrische actieradius moet je wel de instapversie ‘Edition’ hebben. Die heeft namelijk de 17 inch wieltjes. Ga je voor een Sportline, dan krijg je automatisch grotere wielen die iets meer weerstand bieden, waardoor het verbruik ook wat hoger ligt. Maar ja, die ziet er dan wel wat sportiever uit. Ter info: de Superb hatchback op de foto’s heeft grotere wielen dan standaard (en haalt dus die 136 kilometer niet).

Dat klinkt goed, maar wat moet het dan gaan kosten?

De prijs vervolgens: de Skoda Superb plug-in hybride kost 42.990 euro. Daarmee is de Skoda Superb hybrid de goedkoopste auto in het zogenoemde D-segment met een benzinemotor. Alleen de Tesla Model 3 (39.999 euro) is goedkoper en ook een half maatje kleiner. Zoals onze hoofdredacteur terecht opmerkt: de Superb is qua maatvoering bijna een E-segment auto. Vandaar dat je ze zo veel als taxi ziet.

Skoda Superb plug-in hybride grijs (2025) interieur dashboard

Dan pakken we ook even de prijzen van de concurrentie erbij. De meest directe concurrent is de Peugeot 508 Hybrid 180, die kost 50.990 euro en haalt 64 kilometer op enkel de accu. Vervolgens is er nauwelijks concurrentie, of je moet de premiummodellen meerekenen. De BMW 330e kost 57.135 euro en haalt 101 kilometer en de Mercedes C 300e 57.388 en komt 111 kilometer ver. De Duitsers zijn aanzienlijk sportiever en sneller, maar ook een flinke maat kleiner dan de Skoda.

Lees ook: De nieuwe Skoda Superb Sportline ziet er goed uit, maar we missen toch echt iets

Dan is er tenslotte de Volkswagen Passat. De goedkoopste hybride kost 46.990 euro en haalt 132 kilometer op de accu. Wat dat betreft heeft Skoda een ijzersterke troef in handen. Wil je per se een Superb Combi, dan kan dat natuurlijk ook. Die is met een vanafprijs van 43.990 euro precies 1.000 euro duurder dan de Superb hatchback.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)